Ferrari storsatsar på hybridteknik och turbo

Ferrari ska använda både turbomotorer och hybridteknik för att kapa utsläppen med 20 procent. "Alla våra V8-motorer kommer använda turbo", säger drivlinechefen.
Annons

Inte ens Ferrari kommer undan de nya utsläppskraven. Senast 2021 ska Ferrari ha minskat utsläppen av koldioxid med 20 procent. Men det ska inte ske på bekostnad av prestandan.

Istället ska Ferrari satsa på V8-motorer med turbo och V12-motorer med hybridteknik. Redan nu har Ferrari California en turboladdad V8-motor medan LaFerrari har en V12-motor med hybridteknik.

”Vårt genomsnittliga koldioxidutsläpp är omkring 270 gram per kilometer. Vi vill använda alla tillgängliga teknologier för att minska utsläppen med tre procent varje år, vilket betyder ungefär 20 procent till 2021″, säger Vittorio Dini, utvecklingschef för drivlinorna på Ferrari, till Automotive News Europe.

Han påpekar också att Ferraris utsläpp har minskat med nästan 40 procent sedan 2007, när den genomsnittliga siffran var 435 gram per kilometer. Ferrari ska minska utsläppen med lika många procent som vanliga volymtillverkare, enligt Vittorio Dini. Nästa utmaning blir att minska storleken på V8-motorerna utan att minska effekten.

”I framtiden kommer alla våra V8-motorer använda turbo”, säger han.

Läs också: Ferrari ska lansera en ny modell varje år

Annons
Annons
Rulla till toppen