I de fyra reklamfilmerna berättar en röst hur ”varje Jaguar är skapad för att kännas levande”. Filmerna bjuder också på varvande motorer, omkörningar över heldragna linjer och musik med högt tempo.
Det blev uppenbarligen för mycket för den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, som nu väljer att förbjuda de fyra reklamfilmerna eftersom de ”glorifierar höga hastigheer och uppmuntrar till farlig körning”, skriver Daily Mail.
I filmerna kan vi bland annat se hur bilarna körs på ett sätt som skulle vara ”oansvarigt och olagligt” i Storbritannien. Reklamombudsmannen skriver att filmerna kan uppmuntra tittarna att själva köra oanvsvarigt.
Filmerna beskrivs som ”oansvariga” och nu tvingas Jaguar dra tillbaka dem. Men enligt Daily Mail kan förbudet istället få motsatt effekt – Jaguar har byggt hela kampanjen kring sloganen ”it’s good to be bad”.
Enligt Jaguar filmades sekvenserna på en avlyst väg i Schweiz, och tanken med filmerna är att visa ny teknik som gör bilarna bättre och säkrare att köra. Men nu får Jaguar alltså inte använda filmerna, och i framtiden får Jaguar inte ”fokusera på hastighet” i reklamfilmerna.
Läs också: Historiens mest skrämmande reklamfilm för vinterdäck
Läs också: Jaguar är elaka mot Mercedes reklam – och en kyckling
Läs också: Renaults nya reklamfilm döms ut av expert