Audi Q1 ger sig in i lilla suv-klassen – första illustrationen

Audi tänker köra om konkurrenterna och storsatsar på suvar. En extremt viktig modell blir nya Q1. Här är den första illustrationen på minisuven som ska locka kunder från Nissan Juke.

Audi Q1 ger sig in i lilla suv-klassen – första illustrationen
Audi Q1 blir ungefär fyra meter lång, 1,75 meter hög och 1,6 meter hög. Det är något mindre än Nissan Juke men betydligt högre än Audi A1. Illustration: Schulte Design

Audi har som mål att bli världens största premiummärke och sälja två miljoner bilar årligen 2020. En viktig del är suvarna – Audi storsatsar på både stora och små crossovermodeller, och 2016 lanseras helt nya Audi Q1.

"Premium har ingenting med längd och bredd att göra. Det är en attityd. Det är en viss typ av kvalitet som du ger en bil, en viss nivå av innovation och teknik som är mycket viktigare än storlek", har Audichefen Rupert Stadler sagt i en intervju med Automotive News.

Q1 blir alltså Audis minsta suv, men tvärt emot vad man kan tro hämtas inte tekniken från nuvarande Audi A1, utan från Volkswagens flexibla plattform MQB. Audi Q1 använder den minsta versionen av MQB-arkitekturen, precis som nästa generation Audi A1 och Volkswagen Polo.

Audi Q1 ger sig in i en tuff klass med bland andra Nissan Juke och Opel Mokka. Modellen kommer också få intern konkurrens i form av Volkswagen Taigun, som är den nya suv-versionen av Volkswagen Up. Marknaden för suvar blomstrar och nya Q1 blir en extremt viktig modell i Europa.

Här ovan kan du se den första illustrationen på Audi Q1 – så här skulle den alltså kunna se ut. Några av designdetaljerna som sticker ut är den sluttande taklinjen, som ska ge coupévibbar, de runda formerna ovanför hjulhusen och den nya fronten med tredimensionell Audigrill och stora luftintag.

Konceptbilen Audi Crosslane från Parissalongen 2012 visar tydligt vad vi kan förvänta oss designmässigt av Audi Q1. Men produktionsbilen får fem dörrar.

Tekniken hämtas förstås från resten av modellprogrammet – ett exempel är den digitala instrumentpanelen som vi redan sett i Audi TT. Bilen har ingen infotainmentskärm på mittkonsolen. Istället finns en 12,3-tumsskärm framför föraren där både instrumenten syns och infotainmentsystemet sköts.

Audi räknar med att de flesta köparna vill ha en Q1 med framhjulsdrift, men det är inte otroligt att fyrhjulsdrift finns som tillval. I så fall hämtas det från svenska Haldex. Eventuellt får Audi Q1 också den nya, 10-stegade dubbelkopplingslådan som Volkswagen utvecklar.

Audi Q1 får intern konkurrens i form av Volkswagen Taigun – en Up i suv-format.

Motorerna delas med Audi A1 vilket innebär att Q1 får både bensin- och dieselmotorer på mellan 90 och 180 hästkrafter. Kanske vågar vi också hoppas på en S-version med fyrhjulsdrift och stark turbomotor? En sak är säker: Q1 är framför allt en stadsbil och skulle därför passa perfekt som laddhybrid. Eventuellt kan Audi flytta över drivlinan från dagens A3 E-tron direkt till Q1.

Exakt när Audi ska visa upp Q1 är inte känt. Förmodligen väljer Audi att först visa upp modellen i konceptform – eventuellt på Detroitsalongen i januari 2015. Därefter dröjer det ett drygt år innan modellen börjar säljas. Priserna börjar på strax över 200.000 kronor, ett merpris på ungefär 25.000 kronor jämfört med Audi A1.

Läs också: Audi Crosslane visar framtidens Q-modeller
Hela listan: Här är årets viktigaste suv-nyheter
Läs också: Audi storsatsar med elva nya modeller

Audi ska ha 60 modeller i programmet 2020 och suvarna är en mycket viktig pusselbit. Nya Q7 sluttestas just nu och senare kommer också minstingen Q1. Foto: SB Medien

Liten, smidig, snygg... Audi Q1 kommer bli en framtida favorit för mig!
172
126
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.