Det råder 4C-feber på redaktionen. Alla är avundsjuka på Fredrik Langendorf, som provkört den läckra sportbilen i norra Italien. I nummer 14/2014 finns ett utförligt test med betyg och tekniska data – klicka här för att läsa!
Ingen passagerare – och ingen packning
Maxlasten är bara 76 kilo. Med bara en passagerare ombord slår du alltså i princip i maxlasttaket. Med två passagerare och weekendpackning går du över gränsen!
Fram med insexnyckeln
Du kan justera förarstolen framåt och bakåt, men vill du ändra mer än så blir det till att ta fram insexnyckeln. Det finns nämligen inga användarvänliga reglage för annat än ryggstödslutningen, som är minimalt justerbar.
Konstigt chassinummer
Chassinumret finns på en plåtbit på golvet framför passagerarstolen. Ingen verkar veta riktigt varför.
Du får inte växla själv
Manuell växellåda finns över huvud taget inte till 4C. Du måste acceptera den 6-stegade dubbelkopplingslådan, som heter TCT på Alfaspråk.
Ett underbart soundtrack
Den låter som en Ferrari. Jo, vi lovar! Åtminstone enligt Fredrik Langendorf, som provkört i Italien. ”Den låter nog rentav högre än en Ferrari”, skriver han i 4C-testet i nummer 14/2014.
Överviktig USA-version
Alfa Romeo 4C ska faktiskt säljas i USA, med hjälp av 86 återförsäljare. Men de amerikanska köparna får en bil som väger 155 kilo mer än den europeiska versionen. Anledningen är aluminiuminlägg i kolfiberchassit, för att bilen ska klara amerikanska krocktester. Tilläggas bör att Alfa 4C ändå är relativt lätt, även i USA-version.
Konstig strålkastardesign
Strålkastarna har rört upp mycket känslor. 4C har ”insektsliknande” främre strålkastare, men cabrioletmodellen 4C Spider har helt vanliga, konventionella strålkastare. Efter kritiken valde Alfa Romeo att göra de normala strålkastarna till tillval även på 4C Coupé.
Läs också: Alfa Romeo backar – 4C blir ännu snyggare
Stark och kompakt motor
Den har en klassisk 1750-motor… som inte är så klassisk, egentligen. Beteckningen 1750 är förstås cylindervolymen, som här ligger på 1.742 cm3, men precis som många andra biltillverkare har Alfa Romeo hakat på turbotåget. 4C-motorn har 240 hästar vilket ger en specifik effekt på 137,7 hk/liter.
Mono… vadå?
Sittbrunnen är monolitisk, vilket innebär att den är tillverkad i ett enda stycke kolfiber. Det ger en styvare och lättare bil.
Förhållandevis billig
Alfa Romeo 4C kostar 460.000 kronor och det är faktiskt riktigt bra, enligt vår testförare Fredrik Langendorf. ”Det är riktigt billigt”, säger han. Bilen är tänkt att vara en ”kompromisslös superbil inom räckhåll”.
Ännu mer Alfa 4C!
Självklart har du inte fått nog av Alfa Romeo 4C. I nummer 14/2014 finns ett utförligt test med betyg och tekniska data. Fredrik Langendorf har kört i norra Italien och på Alfa Romeos bana Balocco.
Tidningen finns i butik den 26 juni – du kan också teckna en prenumeration på 6 nummer för bara 199 kronor, och då får du Bilköpsguiden på köpet!