Audis smarta glasfiberfjädrar är 40 procent lättare

Audi börjar tillverka fjädrarna i glasfiber, som är rostfritt och hela 40 procent lättare. Det ger bättre köregenskaper och lägre förbrukning.

Audis smarta glasfiberfjädrar är 40 procent lättare
Audi byter ut stålfjädrarna mot glasfiberfjädrar. Totalt blir viktminskningen 4,4 kilo per bil.

De nya fjädrarna är rostfria och ska sättas i produktion redan i år, enligt Audi.

Audi bråkar just nu med BMW om vem som hinner först med laserstrålkastare. Nyligen gav sig även Mercedes in i strålkastarkriget med tekniken Multibeam LED – en smartare typ av LED-strålkastare.

Det senaste draget från Audi finns dock under skalet. De konventionella stålfjädrarna byts snart ut mot glasfiberfjädring, eller GFRP (för Glass Fiber Reinforced Polymer). 

Den största fördelen är att vikten sänks med 40 procent, från 2,7 till 1,6 kilo. Hälften av vikten är ofjädrad vilket direkt påverkar både köregenskaper och komfort.

Men att tillverka fjädringen i glasfiber har även andra fördelar: fjädrarna är rostfria och okänsliga för många kemikalier. Dessutom kräver produktionen av glasfiberfjädrar mindre energi.

"GFRP-fjädrarna sparar vikt på en mycket viktig plats i chassit. Vi gör därför körningen mer exakt och förbättrar vibrationskomforten", säger Ulrich Hackenberg, som är styrelsemedlem i Audi och ansvarig för den tekniska utvecklingen.

Enligt Audi dyker glasfiberfjädringen upp på marknaden redan i höst. Exakt vilken modell som hinner först är inte klart, men det ryktas om att A7 Sportback blir först ut med GFRP-fjädringen.

Jag tycker biltillverkarna borde fokusera mer på låg vikt.
385
12
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.