Efter nio år är det dags för en helt ny generation av Volkswagen Passat, och den bjuder på fler nyheter än vad man kanske tror vid en första anblick. Vi har redan visat illustrationer, designskisser och spionbilder – men nu är det alltså officiell premiär.
Nya Passat visades upp i Berlin under torsdagkvällen. Hittills har Volkswagen Passat sålts i över 22 miljoner exemplar och Volkswagen hoppas förstås på försäljningssuccé även den här gången.
Den allra största nyheten med Volkswagen Passat syns inte utifrån – det handlar om bottenplattan. Nya Passat bygger alltså på VW-koncernens så kallade MQB-arkitektur. I grund och botten använder Passat alltså en förlängd version av plattformen som också Golf bygger på.
För köparna innebär det framför allt upp till 85 kilo lägre tjänstevikt, vilket lär märkas både på köregenskaperna och förbrukningen.
Men MQB-plattformen har sina fördelar även för Volkswagenkoncernen. Bilarna blir billigare att använda ju fler modeller som använder samma teknik.
Uppdatering 01.32: Nu kan du också läsa om de svenska priserna och specifikationerna för nya Passat.
Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Läs också: Volkswagen bekräftar 10-stegad DSG-låda och ny dieselmotor
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Som vi kan se tar inte designen några jättekliv. Precis som med många andra modeller hos Volkswagen och Audi får vi titta både en och två gånger för att se skillnaderna mot dagens modell – men skillnaderna finns där.
Sidoprofilen för sedanmodellen visar en sluttande taklinje som ger samma vibbar som fyradörrarscoupén Volkswagen CC. Jämfört med dagens modell är nya Passat 1,2 centimeter bredare och 1,4 centimeter lägre. Axelavståndet är 7,9 centimeter längre och överhängen är kortare.
Fronten är aggressivare än tidigare och liknar lyxbilen Phaeton. Bakpartiet känns bredare och lägre och en tydlig skillnad mot dagens Passat är de stora och breda avgasutblåsen.
Volkswagen väljer att också visa upp kombimodellen Passat Sportscombi (som alltså inte heter Variant längre) samtidigt som sedanmodellen. Här i Sverige blir förstås kombin storsäljaren och senare kan vi också förvänta oss en högbyggd Alltrackversion.
Kombiversionen av nya Passat har mer benutrymme och bättre takhöjd i baksätet, trots att bilen är 1,4 centimeter lägre. Bagageutrymmet växer med 47 liter till 650, vilket är 90 liter mer än i BMW 5-serie Touring och 75 liter mer än i Volvo V70. Med nedfällt baksäte lastar Passat Sportscombi 1.780 liter.
Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Många tekniknyheter
Volkswagen vill komma bort från ”mellanmjölksstämpeln” och istället marknadsföra nya Passat som ett lyxigare alternativ. Under premiärkvällen beskrevs Passat som ”den nya affärsklassen – i en designerkostym”. Det är alltså tydligt att Volkswagen Passat vill ta klivet in i lyxbilsklassen och det märks inte minst på tillvalslistan.
• Park Assist 3.0 kan fickparkera bilen i flera olika riktningar, även i rät vinkel mot vägen, som på en stormarknad. Systemet kan både köra in i och ut ur luckan.
• Häst-, släp- och husvagnsägarna lär uppskatta nya Trailer Assist, som hjälper till när du ska backa med släp. Bestäm vart du ska med en spak på backspegeln så styr bilen helt själv. Föraren sköter gas och broms.
• En annan nyhet är Area View som med hjälp av fyra kameror skapar en 360-gradersvy av omgivningarna kring bilen.
• Head up-display visar den viktigaste informationen direkt i vindrutan.
• Digitala instrument som ser ut ungefär som hos koncernsyskonet Audi TT. Instrumenten kan skräddarsys efter eget tycke. Detta kallas Active Info Display. I fältet mellan de två virtuella mätarna kan föraren välja att visa exempelvis navigationsanvisningar med 3D-kartor.
• En välkommen nyhet är Emergency Assist som kan stanna bilen om föraren råkar ut för exempelvis en hjärtattack. Ett antal sensorer känner av om föraren inte kan gasa, bromsa eller styra.
• LED-strålkastare.
• På långresan kanske Underhållningspaketet kan vara något? Det består i princip av en app som kopplar ihop en surfplatta med bilens infotainmentsystem via trådlöst nätverk. Hållare för surfplattan och eluttag för laddaren ingår.
• Ljudsystem från Dynaudio.
• Adaptiv farthållare som också klarar kökörning.
Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?
Motoralternativen
Bensin
1,4 TSI (125 eller 150 hk)
1,8 TSI (180 hk)
2,0 TSI (220 eller 280 hk)
Diesel
1,6 TDI (120 hk)
2,0 TDI (150, 190 eller 240 hk)
Snålare och starkare motorer
Jämfört med dagens Passat är nykomlingen i genomsnitt 20 procent snålare. Toppmodellen på dieselsidan har en ny, fyrcylindrig prestandadiesel med 240 hästkrafter och 500 Nm, samt 7-stegad DSG-låda och fyrhjulsdriftssystemet 4Motion som standard.
Dessutom kommer en laddhybrid med totalt 211 hästkrafter där en bensinmotor kompletteras med en elmotor. Laddhybriden har en räckvidd på ren eldrift på omkring fem mil och borde bli populär som tjänstebil. Den totala räckvidden med både bensin- och elmotorn blir 100 mil.
Du kan läsa mer om motoralternativen i faktarutan här intill.
Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Officiell premiär för nya Passat blir på Parissalongen i höst och försäljningen startar senare under vintern. I Tyskland hamnar priserna på 255.000 kronor för sedanmodellen och 265.000 kronor för kombimodellen, men de svenska priserna är ännu inte officiella.
Exakt hur bilen står sig mot konkurrenter som nya Ford Mondeo, Volvo V70 och Opel Insignia återkommer vi till i ett test.
Uppdatering 01.32: Nu kan du också läsa om de svenska priserna och specifikationerna för nya Passat.
Bildgalleri: Volkswagen Passat B8




























Big crowd here for the official unveiling of the new @VolkswagenIE Passat pic.twitter.com/bZMT2eYtJ9
— CompleteCar.ie (@completecar) 3 juli 2014
Legendary designer Walter de Silva currently on stage describing his own personal memories of past Passat models pic.twitter.com/fLrxiXtpE3
— CompleteCar.ie (@completecar) 3 juli 2014
Los precios del nuevo @VW_es Passat comenzarán en Alemania en 25.870 euros. @larazon_es Eso nos ha contado Winterkorn pic.twitter.com/IOAG6MrcMk
— Tito Fernandez (@TitoFernandez6) 3 juli 2014
Here's the first real world photo of the inside of the new @VolkswagenIE Passat pic.twitter.com/KLThi9Bcyy
— CompleteCar.ie (@completecar) 3 juli 2014
The new Volkswagen Passat unveiled in Potsdam this evening. Looks pretty good, if slightly chromey/blingy! pic.twitter.com/BBs0wpCTwG
— David Wilkins (@WilkinsDavid) 3 juli 2014
Das isser: Der neue VW Passat Variant. Ab November, ab 26.910 €. pic.twitter.com/XrirIto8v3
— Stefan Anker (@StefanAnker) 3 juli 2014