Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare

Äntligen är det dags för en ny generation av storsäljaren Volkswagen Passat. Den bantar bort en hel del vikt och blir betydligt lyxigare än dagens modell. Här är alla bilder och fakta.

Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare
Bildtext: Volkswagen Passat har sålts i 22 miljoner exemplar sedan lanseringen 1973 och under torsdagen visades den nya generationen upp i Berlin.

Efter nio år är det dags för en helt ny generation av Volkswagen Passat, och den bjuder på fler nyheter än vad man kanske tror vid en första anblick. Vi har redan visat illustrationer, designskisser och spionbilder – men nu är det alltså officiell premiär.

Nya Passat visades upp i Berlin under torsdagkvällen. Hittills har Volkswagen Passat sålts i över 22 miljoner exemplar och Volkswagen hoppas förstås på försäljningssuccé även den här gången.

Den allra största nyheten med Volkswagen Passat syns inte utifrån – det handlar om bottenplattan. Nya Passat bygger alltså på VW-koncernens så kallade MQB-arkitektur. I grund och botten använder Passat alltså en förlängd version av plattformen som också Golf bygger på.

För köparna innebär det framför allt upp till 85 kilo lägre tjänstevikt, vilket lär märkas både på köregenskaperna och förbrukningen. 

Men MQB-plattformen har sina fördelar även för Volkswagenkoncernen. Bilarna blir billigare att använda ju fler modeller som använder samma teknik.

Uppdatering 01.32: Nu kan du också läsa om de svenska priserna och specifikationerna för nya Passat.

Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Läs också: Volkswagen bekräftar 10-stegad DSG-låda och ny dieselmotor
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Kombimodellen visades upp samtidigt som sedanversionen, och vi fick också se hur sportpaketet R-Line ser ut.

Som vi kan se tar inte designen några jättekliv. Precis som med många andra modeller hos Volkswagen och Audi får vi titta både en och två gånger för att se skillnaderna mot dagens modell – men skillnaderna finns där.

Sidoprofilen för sedanmodellen visar en sluttande taklinje som ger samma vibbar som fyradörrarscoupén Volkswagen CC. Jämfört med dagens modell är nya Passat 1,2 centimeter bredare och 1,4 centimeter lägre. Axelavståndet är 7,9 centimeter längre och överhängen är kortare.

Fronten är aggressivare än tidigare och liknar lyxbilen Phaeton. Bakpartiet känns bredare och lägre och en tydlig skillnad mot dagens Passat är de stora och breda avgasutblåsen.

Volkswagen väljer att också visa upp kombimodellen Passat Sportscombi (som alltså inte heter Variant längre) samtidigt som sedanmodellen. Här i Sverige blir förstås kombin storsäljaren och senare kan vi också förvänta oss en högbyggd Alltrackversion.

Kombiversionen av nya Passat har mer benutrymme och bättre takhöjd i baksätet, trots att bilen är 1,4 centimeter lägre. Bagageutrymmet växer med 47 liter till 650, vilket är 90 liter mer än i BMW 5-serie Touring och 75 liter mer än i Volvo V70. Med nedfällt baksäte lastar Passat Sportscombi 1.780 liter.

Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Titta noga så ser du en de digitala instrumenten där föraren själv kan välja vilken information som ska visas. Den analoga klockan finns kvar!

Många tekniknyheter

Volkswagen vill komma bort från "mellanmjölksstämpeln" och istället marknadsföra nya Passat som ett lyxigare alternativ. Under premiärkvällen beskrevs Passat som "den nya affärsklassen – i en designerkostym". Det är alltså tydligt att Volkswagen Passat vill ta klivet in i lyxbilsklassen och det märks inte minst på tillvalslistan.

• Park Assist 3.0 kan fickparkera bilen i flera olika riktningar, även i rät vinkel mot vägen, som på en stormarknad. Systemet kan både köra in i och ut ur luckan.

• Häst-, släp- och husvagnsägarna lär uppskatta nya Trailer Assist, som hjälper till när du ska backa med släp. Bestäm vart du ska med en spak på backspegeln så styr bilen helt själv. Föraren sköter gas och broms.

• En annan nyhet är Area View som med hjälp av fyra kameror skapar en 360-gradersvy av omgivningarna kring bilen. 

• Head up-display visar den viktigaste informationen direkt i vindrutan.

• Digitala instrument som ser ut ungefär som hos koncernsyskonet Audi TT. Instrumenten kan skräddarsys efter eget tycke. Detta kallas Active Info Display. I fältet mellan de två virtuella mätarna kan föraren välja att visa exempelvis navigationsanvisningar med 3D-kartor.

• En välkommen nyhet är Emergency Assist som kan stanna bilen om föraren råkar ut för exempelvis en hjärtattack. Ett antal sensorer känner av om föraren inte kan gasa, bromsa eller styra.

• LED-strålkastare. 

• På långresan kanske Underhållningspaketet kan vara något? Det består i princip av en app som kopplar ihop en surfplatta med bilens infotainmentsystem via trådlöst nätverk. Hållare för surfplattan och eluttag för laddaren ingår.

• Ljudsystem från Dynaudio.

• Adaptiv farthållare som också klarar kökörning.

Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Snålare och starkare motorer

Jämfört med dagens Passat är nykomlingen i genomsnitt 20 procent snålare. Toppmodellen på dieselsidan har en ny, fyrcylindrig prestandadiesel med 240 hästkrafter och 500 Nm, samt 7-stegad DSG-låda och fyrhjulsdriftssystemet 4Motion som standard. 

Dessutom kommer en laddhybrid med totalt 211 hästkrafter där en bensinmotor kompletteras med en elmotor. Laddhybriden har en räckvidd på ren eldrift på omkring fem mil och borde bli populär som tjänstebil. Den totala räckvidden med både bensin- och elmotorn blir 100 mil.

Du kan läsa mer om motoralternativen i faktarutan här intill.

Bildalbum: Titta närmare på nya Volkswagen Passat
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?

Sedanversionen av Volkswagen Passat har en sluttande, näst intill coupélik taklinje i stil med Volkswagen CC. Men de flesta svenska bilköparna lär välja kombimodellen.

Officiell premiär för nya Passat blir på Parissalongen i höst och försäljningen startar senare under vintern. I Tyskland hamnar priserna på 255.000 kronor för sedanmodellen och 265.000 kronor för kombimodellen, men de svenska priserna är ännu inte officiella.

Exakt hur bilen står sig mot konkurrenter som nya Ford Mondeo, Volvo V70 och Opel Insignia återkommer vi till i ett test.

Uppdatering 01.32: Nu kan du också läsa om de svenska priserna och specifikationerna för nya Passat.

Bildgalleri: Volkswagen Passat B8

Jag är övertygad om att nya Passat blir bäst i klassen. Bra jobbat, Volkswagen!
438
309
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.