Tesla har nyss öppnat en permanent butik i Täby Centrum norr om Stockholm och försäljningen av Model S börjar ta fart. I juni registrerades hela 45 exemplar av den eldrivna sedanmodellen i Sverige.
Förutom den fyrhjulsdrivna crossovern Model X utvecklar Tesla också en mindre modell, som hittills har gått under namnet Model E. Den blir ”ungefär 20 procent mindre än Model S”, enligt uppgifter till Autocar.
Därmed ger sig Tesla Model E in i den tuffa mellanklassen med konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A4 och helt nya Jaguar XE. Audi har bekräftat att nya A4 kommer som laddhybrid men någon helt eldriven version är förmodligen inte på gång.
Model E bygger på en ny plattform som, till skillnad från i Model S, inte tillverkas i aluminium utan i stål för att hålla tillverkningskostnaderna nere. Designen kommer inte bli lika annorlunda som för elbilarna BMW i3 och Nissan Leaf.
”Folk vill inte se för excentriska ut. De vill vara stolta över hur bilen ser ut. Våra bästa märkesambassadörer är våra nuvarande kunder”, säger Chris Porritt, utvecklingschef på Tesla Motors, till Autocar.
Han lovar också att prisnivån för Model E blir ”realistisk”. Om konkurrenterna heter BMW 3-serie och Audi A4 kan vi därför förvänta oss en prislapp på mellan 400.000 och 450.000 kronor. Teslachefen Elon Musk har tidigare sagt att bilen ska kosta ”under 40.000 dollar”.
Lanseringen av Tesla Model E är planerad till sent 2016 eller tidigt 2017, men det är inte otroligt att vi får en första förhandsvisning av den nya modellen redan hösten 2016.