Nya Volvo XC90 – världsledande prestanda och utsläpp

"Världens renaste och mest kraftfulla SUV" hävdar Volvo och det handlar givetvis om nya XC90. Starkaste versionen XC90 T8 har en kombinerad toppeffekt på upp till 400 hk och 640 Nm, samtidigt som CO2-utsläppet inte är mer än 60 g/km. Förutom T8 erbjuds två bensinmotorer, T6 och T5, samt två dieslar, D5 och D4.

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90 T8

Förutom toppmodellen T8 (på bilden ovan) erbjuder Volvo två bensinmotorer till XC90: T6 med kompressor och turbo, som ger 320 hk och 400 Nm, samt turbomotorn T5 som utvecklar 254 hk och 350 Nm. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo Cars är inte blygsamma när de nu lättar på förlåten och berättar alla detaljer om de nya motoralternativ som ska erbjudas till nästa generation Volvo XC90. Tidigare har vi fått detaljer och bilder på inredningen till Volvo XC90, samt även detaljer om pekskärmen och infotainmentsystemet.

Att Volvo ligger i startgroparna med nya toppmodellen T8 kunde vi berätta om redan i april men nu får vi alltså fler fakta. Som vi vet ska Volvo kombinera den fyrcylindriga bensinturbon med en elmotor – kallad "Twin Engine" – vilket i Volvo XC90 T8 ger en kombinerad toppeffekt på upp till 400 hk och 640 Nm, samtidigt som CO2-utsläppet inte blir mer än cirka 60 g/km.

Volvo beskriver XC90 T8 som "tre bilar i en", nämligen laddhybrid, hybridbil och prestandabil. Vid vanlig körning används hybridläget där framhjulen drivs av den 2,0 liter stora, fyrcylindrig Drive-E bensinmotor med både kompressor och turbo. Den stöttas av en elmotor på 80 hk (60 kW) som driver bakhjulen.

Kompressorn laddar huvudsakligen på de lägre varvtalen, vilket förstärker den nedre delen av momentkurvan och ger känslan av en stor sugmotor. Turbon tar vid högre upp i varvtalsregistret och all kraftförmedling sker sömlöst och smidigt tack vare elmotors kvicka och kraftfulla vridmoment.

Vid behov kan föraren gå över till en utsläppsfri stadskörning med elmotorn som enda drivkälla på bakhjulen. Räckvidden med enbart elmotor blir då cirka 40 kilometer. Skulle det behövas kan föraren släppa loss både bensinmotorn och elmotorn – vilket alltså ger en gemensam toppeffekt på cirka 400 hk och 640 Nm. Några prestandasiffror för XC90 T8 vill Volvo dock inte släppa, ännu.

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90 T8 Twin Engine

"Twin Engine" står för att toppmodellen XC90 T8 har dubbla motorer, en förbränningsmotor och en elmotor. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

"I en ny XC90 behöver du inte kompromissa. Tidigare stod valet mellan prestanda eller låga CO2-utsläpp," säger Volvo Cars utvecklingschef Peter Mertens.

"Men med nya XC90 får du båda. Med våra nya Drive-E drivlinor har vi skapat en familj av intelligenta bensin- och dieselmotorer med effektkurvor som ger vassa köregenskaper samtidigt som de ger bränsleekonomi i världsklass. Med sju åkande i nya XC90 blir koldioxidutsläppen per person och kilometer exceptionellt låga," tillägger Peter Mertens.

Motorprogrammet inkluderar även dieseln D5 med dubbelturbo, 225 hk, 470 Nm och en klassledande bränsleförbrukning på cirka 6 l/100km. Turbodieseln D4 har 190 hk, 400 Nm och en bränsleförbrukning på cirka 5 l/100 km.

Förutom toppmodellen T8 erbjuder Volvo två bensinmotorer till XC90: T6 med kompressor och turbo, som ger 320 hk och 400 Nm, samt turbomotorn T5 som utvecklar 254 hk och 350 Nm. Bensinmotorerna är viktiga för Volvo stora kundgrupper i Kina, USA och Ryssland.

Vid sidan om de tre bensinmotorerna erbjuder Volvo också två dieselalternativ. D5 med dubbelturbo och 225 hk, 470 Nm samt en låg bränsleförbrukning på endast cirka 6 l/100km. Turbodieseln D4 ger 190 hk och 400 Nm med en bränsleförbrukning på cirka 5 l/100 km.

Med hjälp av Volvo Cars nya, skalbara fordonsarkitektur SPA (som ska utläsas "Scalable Product Architecture") har man lyckats packa in batteripaket och övriga komponenter utan att kompromissa.

"Eftersom vår nya SPA-teknik redan från början är utformad för att integrera olika typer av elektrifiering, har installationen av Twin Engine-tekniken varken inkräktat på last- eller passagerarutrymme," avslutar Peter Mertens.

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90 är kompakt paketerad. Notera hur liten bränsletanken är, mellan elmotorn i mitten mellan bakhjulen och batteripaketet till vänster i bild. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90 T8 pekskärm

På pekskärmen kan vi se vilka alternativ som föraren får i nya Volvo XC90 T8. Längst upp har vi ett "offroad-läge" för lättare terrängkörning, på andra plats "AWD" som ger fyrhjulsdrift, sedan "Save" som innebär att förbränningsmotorn laddar upp batteripaketet, "Pure" är ett snålkörningsläge, "Hybrid" är en kompromiss mellan körbarhet och snåla utsläpp. Tittar vi sedan allra längst ner hittar vi prestandaläget "Power" där både elmotor och förbränningsmotor arbetar tillsammans för maximal effekt. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvos elektriska bakaxel till nya XC90 T8 Twin Engine

Det är inte mycket som Volvo avslöjar med den här bilden, men vi ser vänster framskärm på nya XC90 med luckan för ladduttaget och de lackerade plastdetaljerna kring hjulhusen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Jag håller med Volvo, nya XC90 blir en unik modell med världsledande prestanda!
1171
103
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.