Hacka dig in i Tesla och vinn stora prispengar

Hur säker är elbilen Tesla Model S för en attack från datorhackare? Tesla hävdar förstås att bilen är omöjlig att manipulera men nu finns det en tävling där datorkunniga personer kan visa sina talanger och vinna över 70.000 kronor om de lyckas knäcka Tesla Model S.
Annons

Hacka dig in i Tesla och vinn stora prispengar
Går det att hacka sig in i Teslas operativsystem? En del har försökt och andra hävdar att det är fullt möjligt. Vem blir först?

För att bevisa säkerhetsnivån på sina system och produkter är det inte ovanligt att datorföretag arrangerar tävlingar för ”hackers”, det vill säga talangfulla personer som kan rabbla datorkod i sömnen och känner till alla kryphål och hemliga bakdörrar. De som lyckas knäcka ett system vinner pris och datorföretaget får värdefull information om hur produkten måste förbättras.

Att datortekniskt kunna bryta sig in i en modern personbil är inte längre en framtidsfråga utan konkret verklighet. Alla system som byggs av människor innehåller svagheter och om dessa upptäcks går det att till exempel låsa upp dörrarna eller forcera immobilizern som förhindrar att bilen kan startas.

Som de flesta redan vet är elbilen Tesla Model S ständigt ”uppkopplad” och har bland annat GPS-sändare som gör att biltillverkaren kan följa varje Model S och se position, laddningsnivå, med mera. Det gör det i praktiken omöjligt att stjäla en Tesla Model S, vilket dock tyvärr inte hindrar en del ärthjärnor att ändå försöka (klicka för att läsa mer om olyckan).

Men finns det portar utåt kan de även användas för att ta sig in i systemet, något som Tesla förstås hävdar är omöjligt. De som fått en viss insyn i Teslas datorsystem berättar att det bygger på en version av Ubuntu, ett av de Linux-baserade operativsystemen.

I våras försökte en Tesla-ägare ta sig in i systemet via ett dolt, litet diagnosuttag till vänster på instrumentbrädan och styra den stora pekskärmen från en extern laptop. Men samtidigt som han försökte ladda in programvara kom det ett meddelande från Teslas ingenjörer (!) där de artigt men bestämt bad honom sluta med det han höll på med. Tesla kunde alltså se i realtid att någon var på väg att hacka sig in i systemet.

Men det finns flera experter på datorsäkerhet som hävdar att Tesla Model S inte är speciellt svår att till exempel lokalisera och låsa upp. Allt som krävs är ett lösenord och antalet inloggningsförsök verkar inte vara begränsat av Tesla. De flesta människor använder samma lösenord till flera funktioner och säkerhetsnivån är ibland skrämmande låg, vilket gör att oärliga personer kan leta lösenord hos Tesla-ägare och sedan testa dessa på bilen.

Att Tesla själva skulle arrangera en hacker-tävling är förstås inte sannolikt, men det hindrar inte andra att göra det. I nästa vecka ska en SyScan-konferens arrangeras i Beijing, Kina, och en av punkterna på programmet är att hacka sig in i en Tesla Model S. Priset för den som lyckas är 10.000 dollar, cirka 72.000 kronor med dagens kurs.

Tesla har alltså inget att göra med tävlingen i Kina. Återstår att se om Tesla har så god koll på bilen som används att de kan stoppa försöken att hacka sig in i styrsystemet.

Annons
Annons
Rulla till toppen