Smart är tillbaka – utmanar med nya Fortwo och Forfour

Smart storsatsar med två nya modeller – båda har bakhjulsdrift och svansmotor med turbo. Siktet är inställt på Volkswagen Up. Här är 14 fakta som du måste ha koll på.

Smart är tillbaka – utmanar med nya Fortwo och Forfour
Smart väljer att lansera både Fortwo och Forfour samtidigt. Försäljningsstart blir senare i höst.

Biltillverkarna tar inte semester – för två veckor sedan höll Volkswagen en stor presskonferens i Berlin för att visa upp nya Passat, och den här veckan är det Smarts tur att inta den tyska huvudstaden och lansera två nya modeller.

Efter lite skryt om vinsten i fotbolls-VM visade Mercedes koncernchef Dieter Zetsche upp helt nya Fortwo och Forfour. Båda två blir bakhjulsdrivna och de har även motorn baktill.

Den första Smartmodellen dök upp 1998 men försäljningen har aldrig nått upp till förväntningarna. Nu är det alltså dags för tredje generationen Fortwo och andra generationen Forfour – och Mercedes hoppas förstås på bättre försäljningssiffror den här gången.

Smart Fortwo och Forfour bygger på samma teknik som Renault Twingo, men Twingo dyker bara upp i tvådörrarsutförande. Släktskapet syns inte alls på ytan, men den detaljintresserade ser dock att växelspaken till den manuella lådan är hämtad från Renaults lagerhyllor.

Exakt hur mycket de nya Smartmodellerna ska kosta när de börjar säljas i november är inte klart, men gissningsvis hamnar instegspriset på strax över 100.000 kronor. Fyradörrarsmodellen Forfour kostar cirka 6.000 kronor mer.

14 fakta om nya Smart Fortwo och Forfour

Designchefen Kai Sieber har inte bara designat minstingen Smart, utan också några de största Mercedesmodellerna, V-klass och Sprinter.

Bakluckan i Fortwo öppnas i två delar, precis som i Range Rover (inga liknelser i övrigt...).

Smart skryter om vändcirkeln, som är 6,95 meter för Fortwo och 8,65 meter för Forfour. För en Volvo V70 är vändcirkeln 11,7 meter.

Fortwo är tio centimeter bredare än tidigare. Fortwo mäter 2,69 meter på längden, Forfour 3,49 meter. Om vi fortsätter vår jämförelse med Volvo V70 mäter den 4,82 meter.

Köparna kan välja mellan 50 färgkombinationer, eller 800 olika kombinationer som tillval.

Smart har äntligen gjort sig av med den robotiserade automatlådan i den föregående modellen. Nu är det 5-växlad manuell eller 6-stegad dubbelkopplingslåda (utvecklad av Getrag med rattpaddlar) som gäller. 

Mercedes har låtit Renault utveckla den trecylindriga motorn på 1,0 liter. Den finns både med och utan turbo på 71 respektive 90 hästkrafter. Senare kommer också en instegsmotor på 60 hästkrafter.

2016 kommer Smart med eldrift – en direkt konkurrent till Volkswagen e-Up. Elbilstekniken utvecklas tillsammans med Tesla.

Det ryktas också om en trimmad "GTI-version" av Smartmodellerna, som en efterföljare till gamla Smart Brabus. Den får 110 hästkrafter.

Däremot kan vi inte förvänta oss någon dieselversion av Smart. Marknadschefen Martin Hüdler säger i en intervju med Motor-Talk att efterfrågan är för liten och att utvecklingskostnaderna är för höga. Någon hybridversion är inte heller aktuell, eftersom den blir både dyr och tung.

"Vi har koncentrerat oss på den eldrivna Smartmodellen", säger Martin Hüdler.

Smartmodellerna är alltså utvecklade tillsammans med Renault, och för Smart var det mycket viktigt att de nya modellerna skulle bli bakhjulsdrivna. Anledningen är att vändcirkeln kan göras mindre.

För att minska känsligheten för blåst från sidorna har Smartmodellerna ett elektroniskt system som automatiskt kompenserar för sidovindar.

För att testa säkerheten i Fortwo valde Smart att krocka den nya modellen mot en Mercedes S-klass. Fronterna överlappade varandra med 50% och hastigheten var 50 km/h. Passagerarcellen förblev intakt, men för ett oberoende test av krocksäkerheten får vi vänta på resultatet från Euro NCAP.

Fortwo ska byggas i Smarts nuvarande fabrik i franska Hambach medan Forfour ska tillverkas tillsammans med Renault Twingo i Nova Meso i Slovenien.

Hellre en Smart än en Volkswagen Up!
166
98
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.