10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten

En bortglömd djungelfabrik som skapades av Henry Ford, en hel stad uppbyggd kring ett enda bilmärke i Japan och Fiats galna testbana på taket. Här är bilfabrikerna du aldrig kommer glömma.

McLaren-fabriken i England liknar något ur en science fiction-film. Allt är kliniskt rent. McLaren-chefen Ron Dennis ville inte ha några skarvade golvplattor, och därför blev monteringssalen några centimeter smalare än tänkt.

De små "stationerna" innehåller bland annat dator och verktygslådor. Sladdarna är dolda.

Sladdar och skräp förbjudet

McLaren har en otroligt imponerande byggnad i Woking, som innehåller både märkets "Technology Centre" och "Production Centre". Tillsammans med dammen bildar byggnaden en cirkel och vattnet fyller faktiskt en funktion: att kyla ned hela anläggningen.

McLaren-chefen Ron Dennis gillar inte synliga skruvhuvuden och därför har alla skruvar i byggnaden en särskild design. Alla sladdar till datorerna på fabriksgolvet går genom särskilda kabelrännor och McLaren har också byggt ett särskilt internt skräpsystem istället för papperskorgar. Självklart har också skylten som visar var nödutgången är samma typsnitt som resten av skyltarna och McLarens marknadsmaterial.

Exakt hur imponerande McLaren-byggnaden är kan du själv se i den här dokumentären.

Dammen utanför kyler ned byggnaden, där McLaren har både tillverkning och utveckling.


Datorer och modern aluminiumteknik samsas med uråldriga trätraditioner hos Morgan.

Morgan håller på traditionerna

Morganfabriken i Malvern Link är den raka motsatsen till McLarens högteknologiska rymdfabrik. Här har det urbrittiska familjeföretaget hyvlat fram sportbilar i över 100 år.

Det luktar trä och läder i fabrikslokalen – och det är inte så konstigt, eftersom många av modellerna fortfarande bygger på träskelett. Här finns inga hypermoderna robotar, utan erfarna hantverkare.

Har du själv vägarna förbi finns möjlighet att gå på fabriksbesök. Kolla in dokumentären här ovan!


Motorerna byggs hos BMW, och de anställda i Goodwoodfabriken kan istället koncentrera sig på hantverket.

Rolls-Royce-fabriken syns inte från vägen, eftersom taket är täckt av gräs.

Fågelboet 

Men vad är detta, ytterligare en brittisk bilfabrik? Jo, det är sant. Rolls-Royce har en läcker anläggning i Sussex som öppnade 2003 efter att BMW hyrt in sig på ägorna hos Lord Charles March. Han äger Goodwood Estate där de årliga bilfestivalerna äger rum.

På de blankvita golven finns inte ett spår av smuts och ljudnivån är behagligt låg. Varje bil lackas med elva lager färg och om köparna önskar kan bilen också få en handmålad rand längs bilen – den målas för hand av en skicklig hantverkare.

Byggnaden är designad för att inte sticka ut designmässigt från naturen och den är helt osynlig från vägen, eftersom det 3,5 hektar stora taket är klätt med gräs. Taket är populärt bland traktens fåglar som bygger bo ovanpå lyxbilsfabriken.


Bankade kurvor på taket kan ingen annan bilfabrik skryta med.

Har du kört en gammal Fiat är det möjligt att den först testkördes på Lingottobanan.

Filmstjärnebana på taket

Självklart måste också Fiats fabrik Lingotto vara med på listan över världens mest imponerande bilfabriker. Varför? Den har en testbana på taket!

Lingottofabriken i Turin stod klar 1923 och hade en spiralformad tillverkningslinje som sträckte sig upp genom byggnaden och slutade med en lång testbana med doserade kurvor.

Fabriken stängdes 1982 men har faktiskt inte stått och förfallit – istället har en shoppinggalleria och ett hotell flyttat in. Vill du uppleva testbanan på nära håll, kolla in filmen The Italian Job från 1969.


Här byggs en Skoda Yeti i GAZ-fabriken, som fick ett ordentligt lyft när Bo Andersson tog över. Foto: Vitaly Kuzmin/Creative Commons/Wikimedia

Imponerande entré till fabriken som byggdes 1932. Foto: Vitaly Kuzmin/Creative Commons/Wikimedia

Gigantisk Sovjetfabrik med läckande tak

GAZ har ett tre miljoner kvadratmeter stort fabriksområde i ryska Nizjnij Novgorod med bland annat dagis, skolor och bostadsområden. Fram till 2013 leddes GAZ av svensken Bo Andersson. 

När han tog över GAZ möttes han av ett enormt fabriksområde där det mesta var misskött sedan Sovjettiden. Toaletter, lunchrum, omklädningsrum och maskiner var under all kritik. Lagret kallades "Venedig" eftersom taket läckte. Och i ett rum stod 1.000 svarvar som ingick i någon gammal femårsplan från komunisttiden – de användes inte alls.

Bo Andersson började med att sparka hälften av alla anställda, 50.000 personer, och han rev drygt 100 byggnader. Han hade också nolltolerans mot korruption och lyckades så småningom vända till vinst. 2011 omsatte GAZ-gruppen 1,7 miljarder kronor.

Läs vår intervju med Bo Andersson


Longbridge ser verkligen inte roligt ut idag, men här jobbade tusentals personer med massor av olika bilmärken. Foto: David Stowell/Creative Commons/Wikimedia

Idag håller kinesiskägda MG till på Longbridge, men med bara 400 anställda.

British Leylands juvel

Longbridge var en gång hjärtat i hela den brittiska bilindustrin. Här jobbade 25.000 anställda, här fanns räddningtjänst med 69 poliser och 33 brandmän och 16 matsalar.

Men under 1970-talet strejkade de anställda i princip lika mycket som de jobbade och de samägda brittiska bilmärkena, under namnet British Leyland, fick ekonomiska problem. 

Trots att staten gick in med pengar i British Leyland stod jättekoncernen utom räddning. Många traditionsfyllda bilmärken vittrade bort. BMW tog över Rover men Longbridgefabriken såldes för symboliska tio pund. Idag sätts nya MG-bilar ihop i fabriken men antalet anställda har minskat till 400.


Toyotas huvudkvarter i Toyota City. Foto: Chris 73/Creative Commons/Wikimedia

Toyotastaden

Toyota City är precis vad det låter som: en stad som är uppbyggd helt och hållet kring Toyota, som har huvudkontor här. Toyota har också tio fabriker med över 20.000 anställda i staden, men totalt sysselsätter bilindustrin i Toyota City hela 75.000 personer.

Henry Ford storsatsade på en gummifabrik mitt ute i djungeln, men den blev ingen succé. Idag står byggnaderna och förfaller. Foto: Méduse/Creative Commons/Wikimedia

Djungelfabriken

Här handlar det inte om en bilfabrik, men håll ut, för historien kring djungelfabriken kommer du inte glömma.

Mitt ute i regnskogen smällde Henry Ford upp ett industriområde med en stor gummifabrik. Och det är inte så galet som det låter: Henry Ford ville producera "på plats" – därför fanns till exempel en Fordfabrik för bilar även i Stockholm. Han tog det tänket vidare och byggde en fabrik djupt inne i den brasilianska djungeln för att förse bilfabrikerna i USA med gummi. 

Henry Ford ville skapa ett helt samhälle för de anställda med moderna bostäder (som var gratis), sjukhus, affärer, kyrkor, skolor, golfbana, bibliotek, radiostationer och simbassäng.

Men projektet, som gick under namnet Fordlândia, blev en katastrof. Marken passade inte särskilt bra för att odla gummiträd, de anställda var inte nöjda med boendeförhållandena och när syntetiskt gummi dök upp blev det dödsstöten för Fordlândia. Många av byggnaderna står kvar i djungeln än idag.

Läs mer hos Daily Mail och TheHenryFord.org


Volkswagen Phaeton blev ingen försäljningssuccé, men faktum kvarstår: fabriken är lika imponerande som bilen.

Imponerande glasfabrik

Volkswagen har plöjt ned enorma summor i glasfabriken i Dresden, där de anställda bygger lyxbilen Phaeton iförda vita labbrockar.

Fasaden på fabriken utgörs nästan helt av glas. Alla högljudda arbeten sker i anläggningen i Zwickau – glasfabriken i Dresden tar bara hand om slutmonteringen, vilket gör att fabriksgolvet är imponerande tyst. Apropå golv, förresten – det består av kanadensiskt lönnträ.

Själva tillverkningsbandet är 1,5 kilometer långt och förs framåt automatiskt med ett system som innehåller 60.000 magneter. Systemet kan automatiskt stoppa bandet vid behov.

Volkswagen har också ett eget tåg (CarGoTram) som skjutsar delar från logistikcentret till den genomskinliga Phaetonfabriken.

Bildgalleri: Vi besöker Glasfabriken i Dresden


I Packardfabriken finns verkligen inga guidade turer. Byggnaden kostar för mycket att riva – så den får stå kvar och förfalla. Foto: Albert Duce/Creative Commons/Wikimedia

Det är trots allt inte så länge sedan Packard byggde lyxbilar i den här fabriken i Detroit. Foto: Csmcm/Creative Commons/Wikimedia

Sliten lyxbilsfabrik blev graffititillhåll

Detroit känner alla bilentusiaster till, och många vet också att staden har stora ekonomiska bekymmer. Bilfabriker som en gång var modernast i världen står idag och förfaller.

Mest känd är Packard Plant som byggdes i början av 1900-talet och stängdes 1956. Sedan dess har en del hyresgäster funnits kvar på området, men den stora tillverkningsbyggnaden har blivit ett tillhåll för graffitimålare och hemlösa. Dessutom har Packardfabriken spelat en viktig roll i Detroits elektroniska musikscen eftersom den huserat många techno- och ravefester.

Läs också: Före och efter: Se förfallet i Detroits bilfabriker

Någon gång ska jag besöka en riktigt imponerande bilfabrik.
539
135
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.