Volvo XC90 blir först i världen med flera nya säkerhetssystem

Vad sägs om 360-graderskamera, köassistent som sköter allt automatiskt och varning om du är på väg att krocka i en korsning? Dessutom finns en smart funktion som minskar risken för ryggskador om du kört av vägen.

Volvo XC90 bromsar automatiskt om föraren försöker svänga i en korsning med en mötande bil.

När Volvo presenterar nya XC90 på Parissalongen i höst får den mycket säkerhetsutrustning som standard, och enligt Volvo blir den "en av världens säkraste bilar". Inte konstigt när Volvo har som ambition att ingen ska dödas eller skadas svårt i någon av märkets bilar 2020.

Volvo XC90 får framför allt två viktiga nyheter, och båda blir standardutrustning.

Först ut är ett system som känner av om föraren är på väg att köra av vägen. Bältet dras åt och för att undvika ryggradsskador finns en energiupptagande funktion mellan stolen och stolsramen. Den dämpar de vertikala krafterna som kan uppstå när bilen slår i marken efter att ha kört av vägen.

På så sätt kan den vertikala kraften som passagerarna utsätts för minskas med upp till en tredjedel. Det förhindrar ryggradsskador, som är allvarliga och relativt vanliga konsekvenser av avåkningsolyckor.

Lane Keeping Aid-systemet ser till att automatiskt vrida på ratten om föraren är på väg att köra av vägen. Bilen känner också av om föraren är trött och kan guida till närmaste rastplats.

Köassistenten gör körningen till jobbet lite bekvämare. Systemet sköter både styrning, gas och broms.

Volvo XC90 får också ett system som automatiskt bromsar bilen i korsningar, om föraren gör en vänstersväng framför en mötande bil. Detta kallas Cross Traffic Alert.

Bland de övriga säkerhetssystemen finns en bakåtriktad radar som upptäcker om bilen är på väg att köras på bakifrån och Roll Stability Control som ska se till att bilen inte välter. Självklart finns också autobroms, döda vinkeln-varning och köassistans.

"Vår utgångspunkt när det gäller säkerhet är samma idag som den var för 87 år sedan: verkliga trafiksituationer. Vi studerar data. Vi gör beräkningar. Vi är innovativa. Resultatet är en av de säkraste bilar som någonsin tillverkats", säger Peter Mertens, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars.

Förutom de rent säkerhetsmässiga systemen får Volvo XC90 också en funktion som automatiskt kan fickparkera bilen, eller backa in vinkelrätt i en parkeringsruta. 

Systemet ingår i det som Volvo kallar IntelliSafe, tillsammans med en 360-graderskamera som visar omgivningarna i ett fågelperspektiv för bättre överblick och Cross Traffic Alert, som varnar för trafik bakom bilen när föraren backar ur en parkeringsruta.

Mellan stolen och stolsramen finns en nyhet. Bältet dras åt och de vertikala krafterna som kroppen utsätts för när bilen "landar" efter att ha kört av vägen minskas med upp till en tredjedel. Det minskar risken för ryggskador.

City Safety-systemet kan inte bara känna igen bilar och fotgängare, utan också cyklister. City Safety fungerar nu också i mörker.

Om bilen upptäcker att du är trött blir du automatiskt guidad till en rastplats.

Parkeringssystemet kan fickparkera och backa in i en parkeringsruta. När Park Assist Pilot aktiveras börjar systemet leta efter en lucka som är tillräckligt stor.

Föraren sköter växellåda och gas och broms medan bilen tar hand om styrningen.

Du kan följa hur systemet jobbar på infotainmentskärmen.

Bilen kan också visa omgivningarna med ett 360-graderssystem, sett ovanifrån med hjälp av fyra kameror: en framtill, en på vardera backspegeln och en ovanför den bakre registreringsskylten.

All heder åt Volvo som sätter säkerheten först.
692
30
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.