Audi dödar den steglösa CVT-lådan – ersätter med DSG

Automatlådorna har aldrig varit så populära, men vill du ha en Audi med steglös Multitroniclåda gäller det att slå till direkt – den ska ersättas med en helt nyutvecklad DSG-låda.

Nu är det dubbelkopplingslåda som gäller hos Audi, eller S-tronic som den också kallas. Den ersätter CVT-lådan som inte längre utvecklas.

Allt fler bilköpare betalar extra för att slippa kopplingspedalen – automatlådan är här för att stanna, och det märks inte minst hos Audi. År 2003 hade bara 17 procent av bilarna som Audi sålde automatlåda, men 2013 var siffran hela 45 procent.

Bakom benämningen automatlåda finns ju som bekant flera olika teknologier. Audi använder i nuläget tre olika typer av automatlådor: en steglös CVT-låda i ett antal framhjulsdrivna modeller, dubbelkopplingslådan DSG i flera olika modeller samt en konventionell automatlåda med momentomvandlare i de starkaste modellerna.

Men nu väljer Audi att stoppa utvecklingen av den steglösa CVT-växellådan. Den ska ersättas med en nyutvecklad 7-stegad dubbelkopplingslåda, bekräftar Ralph Riegger, som jobbar med körbeteenden på Audi.

"CVT-lådan utvecklas inte längre. Den var väldigt bra för bränsleförbrukningen, men nu har vi en ny växellåda som är bättre", säger han till den australiska sajten Motoring.

Läs också: Nu väljer allt fler bilköpare automatlåda – siffror och grafik

I ansiktslyfta Audi A7 Sportback finns inte längre någon steglös Multitroniclåda.

Den steglösa växellådan har hetat Multitronic på Audispråk. Exakt när den ska försvinna är oklart, men gissningsvis lär den inte dyka upp i nästa generation A4, som sluttestas just nu och som visas upp officiellt 2015.

Växellådan som ska ersätta Multitroniclådan är en nyutvecklad DSG-låda med sju steg. Tekniken ger snabba och mjuka växlingar men har också fått kritik för bristande hållbarhet – vi har tidigare skrivit om problemet som drabbat tusentals bilister, och som gjort att Volkswagen också återkallat en del modeller på andra marknader.

Steglösa växellådor ger ofta en bekväm och mjuk körupplevelse. När föraren gasar "parkerar" motorn sig på exempelvis 2.500 r/min och väntar sedan på att farten tilltar.

CVT-lådor har ofta kritiserats för att förstöra körglädjen med sin "gummisnoddskänsla". Audiförarna har kunnat aktivera ett särskilt sportläge där CVT-lådan får virtuella steg.

Läs också: Vi provkör Audi A6 med stora dieselmotorn och Multitroniclåda
Kolla upp ditt bilmärke: Hur många väljer automatlåda?

Jag tycker det är bra att Audi slutar sälja den steglösa Multitroniclådan.
324
259
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.