Porsche Cayenne tar efter Macan – och kommer som laddhybrid

Nu kommer en uppdaterad version av Porsche Cayenne med supersnål hybridteknik. Porsche utlovar låga utsläpp och upp till 3,5 mil på eldrift. Dessutom ännu mer effekt i Turbomodellen.

Porsche Cayenne tar efter Macan – och kommer som laddhybrid
Porsche utlovar extremt låg förbrukning i nya Cayenne S E-Hybrid, knappt 3 l/100 km. Men körcykeln är snäll och tillåter långa sträckor med eldrift.

Efter lanseringen av nya Macan kommer nu också en uppdaterad version av Cayenne, suven som från början kritiserades hårt men som nu står för en stor del av Porsches försäljning.

Den ansiktslyfta versionen börjar säljas i oktober. Som synes är de visuella skillnaderna inte särskilt stora. Fronten får en större grill, ny stötfångare, omdesignade luftintag och en annorlunda motorhuv. 

Även baktill får Porsche Cayenne ett uppfräschat utseende med nya baklampor och integrerade avgasutblås. På insidan märks en ny multifunktionsratt (trevligt nog med riktiga växlingspaddlar, och inte de underliga "växlingsvipparna" som fanns på den gamla ratten).

Läs också: Porsche till återförsäljarna: "Inga fler levande tigrar!"

Baklamporna har hämtat inspiration från Macan. Turbomodellen får några extra hästkrafter i V8-motorn.

Självklart handlar en stor del av förändringarna om att sänka förbrukningen. Porsche Cayenne har fått ett nytt stopp/start-system och en "seglingsfunktion" som sparar bränsle när föraren håller jämn fart. Utöver det finns två plastflikar i fronten som aktivt fälls ihop när motorn behöver mer kylning.

Förbrukningen och utsläppen är också i fokus för Cayenne S E-Hybrid, en helt ny laddhybridversion av Cayenne som hämtar tekniken från Panamera S E-Hybrid. Bilen får en bensindriven 3,0-liters V6-motor med kompressor och direktinsprutning samt en elmotor.

Tillsammans hamnar effekten på 416 hästkrafter och vridmomentet på 590 Nm finns tillgängligt mellan 1.250 och 4.000 r/min. Accelerationen till 100 km/h går på 5,9 sekunder. Enligt Porsche blir räckvidden på eldrift mellan 1,8 och 3,5 mil beroende på körstil.

Film: Vi testar Porsche Macan mot 3 konkurrenter

Förändringarna på utsidan är små men några viktiga nyheter under skalet har gjort Cayenne lite bättre och lite snålare.

Cayenne S E-Hybrid går att ladda i ett eluttag. Övergången från "vanlig" hybridteknik i gamla Cayenne S Hybrid till laddhybridtekniken i den nya modellen har gjort att den officiella förbrukningssiffran sänkts till 2,83 l/100 km, vilket motsvarar 79 gram per kilometer. Hur väl det stämmer med verkligheten återstår att se i ett kommande test.

Ansiktslyftet av Porsche Cayenne innebär också slutet för V8-motorn utan turbo på 4,8 liter i Cayenne S. Den ersätts nu med en turboladdad V6-motor på 3,6 liter som också sitter i Macan Turbo. Effekten ligger på 420 hästkrafter och vridmomentet på 550 Nm.

Även Cayenne Turbo, Cayenne Diesel och Cayenne S Diesel får några mindre uppdateringar, i form av mer effekt, snabbare acceleration och lägre förbrukning.

Porsche Macan provkörd: "Det borde vara omöjligt!"

Jag kör mycket hellre en laddhybrid med bensinmotor än en vanlig dieselbil.
140
21
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.