Chryslers bortglömda palats hade en testbana på taket

Under 1920-talet byggde Julio Fevre ett imponerande Chryslerpalats i Buenos Aires med exklusivt showroom, verkstäder och tillverkningsband i samma byggnad. Och en stor testbana på taket!
Annons

Mannen bakom det lyxiga palatset

Julio Fevre var en riktig bilnörd – 1909 började han importera bilar från Frankrike, bland annat Citroën. 1915 började han köra racing och 1916 reste han till USA för att bli exklusiv representant i Argentina för bilarna som byggdes av bröderna Dodge.

1931 hade Julio Fevre blivit representant för både Dodge, Plymouth, Fargo och Chrysler och bilbyggandet i Palacio Chrysler tog fart 1932.

Chryslers bortglömda palats hade en testbana på taket
Det bästa med Palacio Chrysler var förstås testbanan på taket. Här gjordes sluttesterna av de bilar som byggts i fabriken i samma byggnad, men banan användes också för sportevenemang.

En bilfabrik behöver inte nödvändigtvis vara en tråkig industrilokal. Förra veckan skrev vi om tio av världens mest imponerande bilfabriker, med bland annat kliniskt rena McLaren Production Centre och Volkswagens imponerande glasfabrik i Dresden.

I listan fanns också Fiatfabriken Lingotto, som öppnades 1923, och som blivit berömd eftersom den hade en testbana på taket. Tillverkningsbandet löpte uppåt genom fabriken och slutade alltså med en rund testbana på taket, med doserade kurvor.

Men om du trodde att Fiat var ensamma om att ha en testbana på taket trodde du fel. 1928 invigde Chrysler nämligen en ny fabrik i Buenos Aires i Argentina – även den med en bana på taket.

Ett år tidigare hade Julio Fevre tagit över rätten att representera Chrysler i Argentina. Här fanns gott om välbeställda köpare och försäljningen av lyxbilar som Cadillac, Duesenberg och LaSalle gick bra. Argentina använde Dodge som taxi och i ”Palacio Chrysler” skulle bland andra Chrysler, Plymouth, DeSoto och Dodge slutmonteras.

Den enorma byggnaden tog upp ett helt kvarter och innehöll både utställningshall, lagerlokaler, kontor och verkstad. Och så förstås testbanan på taket.

Men precis som med mycket annat satte andra världskriget stopp för biltillverkningen. Efter det gick Argentina till stor del över till europeiska bilar som Fiat och Renault. 1990 togs Chryslerhuset över av ett byggbolag som bytt ut showroom och testbana mot hotell och kontor.

Läs också: Före och efter – se förfallet i Detroit och Packardfabriken
Läs också: 10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten


Karta: Så ser Palacio Chrysler ut idag

Källor

Jalopnik
AutoHistoria
Allpar
ArgentoChrysler

Annons
Annons
Rulla till toppen