Att surfa runt på tyska bilsajten Mobile.de efter nya fynd är något som många av oss har svårt att låta bli. Den här bilen kan väl knappast rubriceras som ”fynd”, men kan kanske ändå – på lite sikt – visa sig vara en bra investering. Såvida du nu har en dryg halv miljard kronor tillgängligt på kontot, vill säga.
Det byggdes endast 39 exemplar av Ferrari 250 GTO mellan 1962–1964 och alla bilarna finns bevarade. En del hävdar att 250 GTO är den finaste Ferrarin som någonsin byggts, konstruerad och byggd av billegender som Giotto Bizzarrini och Sergio Scaglietti.
Ferrari 250 GTO är hett eftertraktad av bilsamlare och det har skruvat upp priserna. Vi har flera gånger rapporterat om nya prisrekord och senast förra hösten såldes en Ferrari 250 GTO från 1963 av veteranbilsentusiasten Paul Pappalardo i USA för 52 miljoner dollar (vid den tiden 334 miljoner kronor). Pappalardo hade ägt bilen sedan 1974 och köparen ville förbli anonym.
Vilken bil som är ”världens dyraste” är inte helt lätt att avgöra då affärerna ibland sker privat, mellan säljare och köpare, utan att något pris avslöjas. Varierande valutakurser och sjunkande penningvärde gör också jämförelserna svåra. Men Paul Papplardos Ferrari 250 GTO har senaste året ansetts vara världens högt värderade bil – något som det dock kan bli ändring på då en Ferrari 250 GTO nyligen lagts ut på Mobile.de.
Säljaren begär 40 miljoner euro för sin Ferrari 250 GTO från 1962, vilket inklusive moms blir 47,6 miljoner euro – cirka 460 miljoner kronor. Vilket pris som säljaren i praktiken kan få ut återstår att se, om det nu blir offentligt. Men om någon undrar vilken bilmodell i världen som är dyrast vet du nu svaret: Ferrari 250 GTO.