Ferrari gör som Audi – planerar elektrisk turbo

När Ferrari 458 uppdateras kan den få en V8-motor med elektrisk turbo, som ger blixtsnabbt turbotryck. Vad säger du – turboaggregat i en Ferrarimotor, rätt eller fel?
Annons

Ferrari har en ny strategi för att klara de hårda utsläppskraven. V12-motorerna ska kompletteras med hybridteknik medan de mindre V8-motorerna ska ha överladdning i form av turbo – det har vi redan sett i California T.

Enligt uppgifter till 4wheelsnews jobbar Ferrari just nu på en V8-motor där ett turboaggregatet är elektriskt. Fördelen är att den elektriska turbon har blixtsnabb respons oavsett motorvarvtal, vilket innebär att risken för turbofördröjning minskar eller helt elimineras.

Exakt när Ferrari släpper den första motorn med elektrisk turbo är inte klart, men eventuellt kan det bli en uppdaterad version av 458 Italia som lanseras 2015.

Ferrari är inte ensamma om att utveckla motorer med elturbo. Audi har upp konceptbilen RS 5 TDI som har en 3,0-liters V6-dieselmotor med elturbo som ger ett vridmoment på 750 Nm redan från 1.250 r/min.

I Audis dieselmotor med elektrisk turbo kan kompressorhjulet fortsätta snurra även om föraren kliver av gaspedalen. På så sätt är turbon redan ”uppe i varv” när föraren sedan kliver på gasen igen. Audi kallar tekniken för E-boost.

Annons
Annons
Rulla till toppen