Dåliga resultat i krocktest – Mazda 5 sämst

Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS har testat tolv bilmodeller i kompaktklassen. Den nya, tuffa testmetoden för frontalkrock som IIHS använder visade stora skillnader bland bilarna. Fiat 500L, Nissan Leaf samt Juke fick dåliga resultat och allra sämst gick det för Mazda 5. Bästa IIHS-betyget för frontalkrock fick Mini Cooper Countryman.
Annons

Testmetoderna för frontalkrock har utvecklats genom åren. Den nya, tuffare metod som amerikanska IIHS, ”Insurance Institute for Highway Safety”, införde 2012 innebär att krockupptagningsområdet gjorts mindre. 25 procent av fronten tar upp smällen mot en helt solid krockbarriär (mot tidigare 40 procent). På engelska kallar IIHS metoden för ”small overlap head-on collision” och provet sker i 40 mph, alltså 64,4 km/h.

Enligt IIHS motsvarar är den nya testnormen betydelsefull då den representerar cirka 25 procent av de 10.000 frontalkrockar med dödlig utgång som sker varje år i USA. Inför en frontalkrock försöker förarna undvika smällen, vilket är en naturlig reaktion. Men när bilarna ändå frontalkrockar träffar en stor del av krockvåldet  framhjulet som trycks bakåt och kan tränga in i kupéutrymmet där benen på förare/passagerare finns. Europeiska Euro NCAP använder en ”snällare” metod för frontalkrock där 40 procent av fronten träffas och krockbarriären är delvis deformerbar.

Bit för bit har IIHS arbetat sig igenom de olika fordonskategorierna för att se hur de presterar med den nya krockmetoden. Förra hösten fick ”gamlingen” Volvo XC90 lovord av IIHS för sin fina säkerhetsnivå, något som flera av de yngre konkurrenterna inte klarade. Även Volvo S60 var en av de bilar som fick beröm av IIHS för sin höga krocksäkerhet.

I januari testade IIHS elva småbilar (Polo-klass) och det blev genomgående dåliga resultat. Endast Chevrolet Spark ansågs ”acceptabelt bra”. Hela tabellen från krocktestet finns på IIHS hemsida (klicka på länken för att hoppa dit).

Nu har IIHS testat tolv bilmodeller i kompaktklassen (4,3–4,6 meter, även om jänkarna kallar dessa för ”small cars”). Ännu en gång blev resultatet nedslående och endast Mini Cooper Countryman fick betyget ”good” av IIHS. Betyget ”good” ges till de bilar som har ett i stort sett oskadat kupéutrymme som skyddat förare och passagerare.

Fiat 500L, Nissan Leaf och Nissan Juke fick dåliga betyg och Hyundai Veloster samt Scion xB var bara marginellt bättre med betyget ”marginal”. Allra sämst gick det för Mazda 5 då sidokrockkuddarna av någon anledning inte utlöste alls och dörrlåset förmådde inte hålla dörren stängd. Att dörrar öppnas och krockkuddar inte utlöser under test är helt oacceptabelt, enligt IIHS.

Betyget ”Top Safety Pick” med acceptabelt resultat i frontalkrocken gav IIHS till Subaru BRZ, Scion FR-S, Mitsubishi Lancer, Ford C-Max Hybrid och Mini Cooper Countryman. Den sistnämnda fick betyget ”Good” i frontalkrocken och Countryman var enda bilmodellen som uppnådde detta betyg.

Högst poängsumma och toppbetyget ”Top Safety Pick +” gick till Chevrolet Volt, inte för att den var bäst i frontalkrock utan för att modellen i USA har ett tillvalsystem (ej standardmonterat) som varnar för eller undviker frontalkrock. Hela rapporten från IIHS går att läsa på deras hemsida (klicka på länken för att hoppa dit).

Annons
Annons
Rulla till toppen