Höga batteripriser är ett av de viktigaste skälen till att elbilar har svårt att komma ner på konsumentvänliga nivåer. För att få ner priserna behöver batterier masstillverkas i större skala och i torsdags undertecknade elbilstillverkaren Tesla Motors och japanska Panasonic ett avtal för att gemensamt bygga en ny jättefabrik, kallad ”Gigafactory”.
Teslas långsiktiga mål är att tillverka 500.000 bilar årligen och för att nå dit behövs en mycket större tillverkningsvolym av batterier. Var i USA som den nya jättefabriken ska etableras avslöjades inte men branschbedömare tror att det blir i någon av de sydvästra delstaterna.
Den nya fabriken ska byggas och drivas gemensamt av Tesla och Panasonic. Ungefär hälften av fabriksområdet ska utgöra själva batteritillverkningen, som Panasonic ansvarar för. Resten av fabriken ska Tesla använda för att montera batteripaket till sina bilar.
När den nya Gigafactory är fullt utbyggd 2020 räknar Tesla med att den ger sysselsättning till 6.500 personer. Förutom själva fabriken ska Tesla och Panasonic även bygga upp en kedja av leverantörer, huvudsakligen etablerade i Nordamerika. Flera av de råvaror som behövs till litiumjonbatterier framställs för närvarande inte i USA.
Teslas mål för 2014 är att bygga och leverera 35.000 Model S. Under första kvartalet byggdes 6.500 bilar och en större andel exporterades utanför USA, framför allt till Europa och Kina.