Nya Bugatti Veyron får 1.500 hk och 460 km/h toppfart

Endast 15 stycken Veyron återstår att sälja och Bugatti arbetar redan med nästa generation. Stämmer uppgifterna blir det hybriddrivlina, lättad vikt, 1.500 hk i W16-motorn och toppfarten ska hamna kring 460 km/h. Nästa Veyron blir så snabb att den blir svår att testa – det finns ingen raksträcka som är lång nog!

Bugatti Veyron Autocar

Nästa Veyron får hybriddrivlina, lättad vikt, 1.500 hk och toppfart kring 460 km/h. Den kan bli för snabb för att testa, eftersom det inte finns tillräckligt långa raksträckor. Illustration: Autocar. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Ingenjörsteamet hos Bugatti och ledningen hos moderkoncernen VW Group har hittills varit mycket motvilliga när det gäller frågor kring en ny generation Bugatti Veyron. Anledningen är att de sista bilarna varit väldigt svårsålda och innan alla gått iväg vill man inte väcka ett intresse för den nya Veyron.

De första Bugatti 16.4 Veyron började säljas 2006 och redan från början gjordes det klart att bara 300 bilar skulle byggas. Sedan tillkom de taklösa roadsterversionerna och då ökade antalet till 450 Veyron. De sista Veyron Grand Sport och Veyron Grand Sport Vitesse har varit trögsålda. I början på året fanns det 40 osålda bilar kvar att producera men genom att skapa sex olika specialversioner – "Les Légendes de Bugatti" – har man nu fått ner den summan till 15 osålda Veyron.

I all tysthet har det dock jobbats en hel del på en efterföljare till Veyron. Enligt de uppgifter som brittiska Autocar har publicerat har Bugattis ingenjörsteam testat fem drivlinor där man kombinerat olika motorer och transmissioner. W16-motorn blir kraftigt omarbetad och får även hjälp av en elmotor, fyrhjulsdrift är en nödvändighet med en toppeffekt kring 1.500 hk. Kanske blir det Haldex i Landskrona, eller BorgWarner TorqTransfer Systems AB som man heter numera, som får leverera även denna gång?

Att motorn blir omarbetad är också nödvändigt för att uppfylla de nya, strängare avgaskraven i Euro 6 och en av dessa förändringar är direktinsprutning. Det ryktas även om att de fyra turboaggregaten ska få hjälp av ett eller två elektriska turboaggregat. Den tekniken kommer om två år på dieselmotorerna i Audi Q7 och eftersom elektriska turbos behöver 48 volt är det inte omöjligt att nästa Veyron blir en av de nya "48V-bilarna".

Som förut får nya Veyron ett "badkar" i kolfiberarmerad epoxiplast med kaross i samma ädla material. Om bilen konstrueras som en laddhybrid går det att utnyttja de gynnsamma mätmetoderna som EU satt upp och då blir nästa Veyron betydligt bränslesnålare, åtminstone på pappret.

Ett viktigt mål för ingenjörerna är att få ner vikten på nästa generation Bugatti Veyron. Med 1.840 kilo är Veyron Super Sport ingen lättviktare och den siffran vill man gärna sänka, vilket blir en utmaning då hybriddriften adderar en hel del kilo.

Med lägre vikt, högre toppeffekt och hybriddrift blir nya Veyron ännu kvickare och snabbare. Tidiga simuleringar pekar mot 0–100 km/h på 2,3 sekunder och en teoretisk toppfart kring 460 km/h. Vilken däckpartner som Bugatti valt är inte känt men Michelin vill nog gärna vara med, precis som förut. Då står de franska däckingenjörerna inför ett svårlöst problem – var ska man kunna testa toppfarten? Inte ens Volkswagens testbana Ehra-Lessien, med den nio kilometer långa raksträckan, är lång nog. Tester behövs för däcken slits faktiskt upp fortare än bensinen tar slut i tanken – på runt fem minuter – om du utnyttjar den elektroniskt begränsade toppfarten på 415 km/h i Veyron Super Sport.

Enligt Autocar har Bugatti redan börjat bygga ut den lilla exklusiva bilfabriken i Molsheim, Frankrike, för att kunna snabba upp produktionstiden och därmed förkorta väntetiderna på nya generationen Veyron. Nuvarande generationen Veyron har byggts i nästan tio år och efter så lång tid svalnar intresset hos bilsamlarna, det är en av erfarenheterna som Bugatti gjort.

Någon officiell bekräftelse på att Bugatti ska bygga en efterträdare har inte gjorts ännu. Men nuvarande ägare har kontaktats i ärendet och kanske kommer nyheten att släppas i höst eller början på nästa år. Sen återstår den delikata frågan om hur nästa generation Veyron ska prissättas. Nuvarande Veyron blev ett enormt kostsamt projekt och analysföretaget Bernstein Research har räknat ut att varje bil borde kosta 5,6 miljoner euro istället för de 1,7 miljoner euro som Veyron Grand Sport Vitesse kostar.

 

Källa:

Autocar – "Bugatti plans new 286mph, 1479bhp Veyron successor"

Precis så här förväntar jag mig att nästa generation Bugatti Veyron ska bli – tummen upp!
212
99
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.