Range Rover Sport SVR officiell – alla fakta och bilder

Här är Range Rover Sport SVR, den starkaste bilmodellen som Land Rover någonsin byggt med 550 hk och 680 Nm. Varvtiden 8:14 runt Nürburgring säger en del om prestandanivån men Range Rover Sport SVR ska vara lika hemma i terrängen som på banan, hävdar Land Rover.

Range Rover Sport SVR officiell – alla fakta och bilder
Trots sina sportattribut uppger Land Rover att Range Rover Sport SVR är precis lika hemma i terrängen som vilken annan modell från Land Rover.

"Hur snabb är den på Nürburgring?" är kanske inte den första frågan som Land Rovers kunder ställer när de ska köpa ny bil. Men nu har Land Rover besvarat frågan genom att köra nya Range Rover Sport SVR runt Ringen på smått otroliga 8:14.

När vi först berättade om Range Rover Sport SVR och varvtiden på Nürburgring hävdade Land Rover att modellen är "världens snabbaste produktions-suv". Fast i den officiella pressreleaser som man skickade ut under tidig måndagsmorgon heter det att Range Rover Sport SVR satt "en av de snabbaste varvtiderna som någonsin uppmätts av en produktions-suv". Den betydligt lättare Porsche Macan Turbo med 400 hk har klockats för 8:15 och det lär inte dröja länge innan Porsche presenterar en Macan Turbo S med höjd effekt.

Range Rover Sport SVR har 40 hk och 56 Nm mer toppeffekt än Range Rover Sport Supercharged. Den kompressormatade V8:an på 5,0 liter ger 550 hk och 680 Nm, samma kraftkälla som används till Jaguars mest sportiga modeller som XFR-S och F-Type R. Trots att toppeffekten höjts har Range Rover Sport SVR samma utsläpp som Supercharged, 299 g/km, och samma förbrukning (12,8 l/100 km). Sprinten 0–96 km/h (60 mph) går på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 260 km/h.

ZF har levererat den åttastegade automatlådan till Range Rover Sport SVR och i det här utförandet går växlingarna extra snabbt. När föraren växlar ner från hög hastighet "blippar" motorn till med mellangas och för första gången är en Land Rover utrustad med sportavgassystem med ventiler. Vid normal körning används ljuddämpare och två av de fyra slutrören. Men vid sportig körning öppnas ventilerna och avgasljudet får en friare utgång.

Trots sina sportattribut uppger Land Rover att Range Rover Sport SVR är precis lika hemma i terrängen som vilken annan modell från Land Rover. Lågväxellåda finns och sportavgassystem eller ej så är Range Rover Sport SVR byggd för att kunna vada genom ett vattendjup på 85 centimeter. Dragkrok är heller ingen omöjlighet, för den som har bråttom med hästsläpet. Luftfjädring är standard men inställningarna på Range Rover Sport SVR är hårdare och de elektroniska styrprogrammet är rekalibrerat.

Standard sitter det 21-tumsfälgar på Range Rover Sport SVR med 275/45R21-däck. Men man kan välja en tum större hjul och får då Continental SportContact 5 295/40R22-däck. Sexkolvs bromsok från Brembo sätter stopp på framfarten. Förutom stora hjul skiljer sig Range Rover Sport SVR åt exteriört med större luftintag i fronten, annorlunda grill, diffusor bak, bredare skärmar och en bakspoiler.

Range Rover Sport började säljas 2005 och sedan dess har man byggt en halv miljon exemplar. Nya Range Rover Sport SVR lär inte öka den siffran markant eftersom prislappen blir rätt svettig, 93.450 pund i Storbritannien. Orderböckerna öppnar i oktober och de första exemplaren av Range Rover Sport SVR ska levereras till kund under första kvartalet 2015.

 

Läs också:

Range Rover Sport SVR blir världens snabbaste produktions-suv

En snabb varvtid på Nürburgring är ett viktigt köpargument när jag väljer suv.
43
160
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.