Mercedes G63 AMG 6×6 skrämmer slag på sportbilar

Den underbara, sexhjuliga dinosaurien Mercedes G63 AMG 6x6 är den ultimata terrängbilen. Men i den här videon ser vi hur racing från andra våningen går till. Mercedes G63 AMG 6x6 skrämmer slag på sportbilarna.
Annons

Man kan inte annat än bli förälskad i Mercedes G63 AMG 6×6. Den är bara för mycket av allting och därmed helt oemotståndlig. V8-motorn på 5,5 liter, dubbla turbos och 544 hk är hämtad från AMG:s ”vanliga” 63-modeller och interiört saknas ingen lyx – utom farthållare, den har tagits bort.

I videon ovan kan vi se att Mercedes G63 AMG 6×6 kan mer än att besegra terrängen. Inspelningen är gjord på Zandvoort där en sportbilsträff ägde rum. Trots en längd på 587 centimeter och höjden 230 centimeter kränger inte Mercedes G63 AMG 6×6 speciellt mycket och verkar lika bekväm på banan som ute i skogen.

Mercedes G63 AMG 6×6 byggdes ursprungligen för militärt bruk i Australien. Själva utvecklingsjobbet med det sexhjuliga chassit är alltså gjort men någonstans i processen kom en snilleblixt – varför inte bygga en civil version? Två prototyper färdigställdes och visades upp under spektakulära former. Responsen var överväldigande och nu ska det byggas en liten, exklusiv serie av Mercedes G63 AMG 6×6.

Om ni tycker att det är märkligt mycket luft under Mercedes G63 AMG 6×6 beror det på de så kallade ”portalaxlarna”. Drivaxlarna har ett kugghjulspar inne i hjulcentrum och själva drivaxelns ingång sitter högt upp där den är bättre skyddad mot elaka stenar. Mercedes G63 AMG 6×6 har en markfrigång på hela 46 centimeter och kan vada genom en meter djupt vatten. Lite svenskanknytning finns det också då Mercedes G63 AMG 6×6 har stötdämpare från Öhlins.

Missa inte vår provkörning av Mercedes G63 AMG 6×6 i auto motor & sport nummer 13-2014, klicka på länken nedan och läs gratis om du är prenumerant och inloggad.

 

Läs provkörningen:

”Eat my dust” Mercedes G63 AMG 6×6 provkörd

 

Annons
Annons
Rulla till toppen