Opel snart på grön kvist – tack vare Chevrolet

Michael Lohscheller, GM:s europeiska finanschef, spår en snabbare tillväxt för Opel. I mitten på detta decennium ska Opel åter redovisa en vinst och ta en större marknadsandel i Europa. Bäst hjälp har Opel fått genom att Chevrolet försvunnit som varumärke i Europa. ”Nedläggningen av Chevrolet har fungerat extemt bra,” säger Michael Lohscheller.
Annons

Inte sedan 1999 har GM Europe – det vill säga Opel/Vauxhall – redovisat någon vinst. Efter 15 dåliga år är den ackumulerade förlusten uppe i ofattbara 20 miljarder dollar, cirka 140 miljarder kronor. Under första halvåret 2014 blev förlusten 589 miljoner dollar innan skatt, mer än en fördubbling jämfört med föregående period men då ingår engångskostnader som nedläggningen av fabriken i Bochum under slutet av året.

Vid en presskonferens i New York under tisdagen redogjorde Michael Lohscheller, GM:s europeiska finanschef och styrelseledamot, för det ekonomiska läget. Försäljningen i Ryssland och Turkiet går dåligt men på stora, viktiga marknader som Storbritannien, Tyskland och Spanien går det uppåt. Under årets sex första månader sålde Opel 564.000 bilar, en ökning med fyra procent.

Den långsiktiga målsättningen för Opel är att öka sin marknadsandel i Europa från nuvarande 5,9 procent till 8 procent, senast 2022. I Tyskland vill man växa från sju till tio procent. Dit ska man nå genom nya, attraktiva modeller. Fram till 2018 ska Opel lansera 27 nya bilmodeller och 17 nya motoralternativ.

”Vi är helt klart på väg att nå vinst igen under mitten av det här decenniet,” sa Michael Lohscheller vid presskonferensen. Han ville dock inte precisera exakt vilket år.

En viktig del av framgångarna är General Motors radikala beslut att nästan helt upphöra med försäljningen av Chevrolet i Europa.

”Det har fungerat extremt bra,” sa Michael Lohscheller och beskrev GM:s beslut att lägga ner Chevrolet som ”ett mycket klokt, strategiskt beslut av företaget.”

I Europa har 85 procent av de tidigare Chevrolet-återförsäljarna gått över till Opel istället. Det har gett en bättre tillgänglighet för Opel på flera platser i Europa – inte minst i de östra länderna – och det har också bidragit till försäljningsökningen. Det långsiktiga målet till 2022 för GM Europe är att nå upp till en vinstmarginal på minst fem procent.

 

Läs också:

GM lägger ner Chevrolet i Europa för att rädda Opel

 

Opel snart på grön kvist – tack vare Chevrolet
Michael Lohscheller är hoppfull inför framtiden. Inom något eller några år är GM Europe tillbaka på svarta siffror igen. Men förlusterna under 15 år har varit enorma – cirka 140 miljarder kronor.
Annons
Annons
Rulla till toppen