AstaZero – först i världen

För en dryg halv miljard kronor har Sverige fått världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet. Jätteanläggningen, utanför Borås, invigdes idag.

En bit av Harlem, NY, mitt i skogen utanför Borås – för forskare och ingenjörer som jobbar med trafiksäkerhetsforskning.

Den nya testanläggningen AstaZero, som ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut samt Chalmers Tekniska Högskola, invigdes under högtidliga former av statssekrerare Håkan Ekengren och Maria Khorsand, vd för SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Den nybyggda anläggningen strax utanför Borås har kostat 550 miljoner kronor och här ska biltillverkare och forskare kunna utföra tester på såväl motorväg som i stadsmiljö.

Anläggningen kommer att användas för tester och forskning för personbilar, bussar, lastbilar och entrepenadmaskiner – bland mycket annat fick auto motor & sport åka (!) hjullastare som själv gjorde alla manövrer under lastning och körde autonomt.

Den nya anläggningen som byggts på en yta av två miljoner kvadratmeter innehåller en rad testbanor. Flera olika typer av landsvägar, en bit motoväg, stadsmiljö (som ser ut som Harlem, NY) samt flera olika säkerhetsbanor för olika tester.

Många olyckor skulle förhindras om fler bilar varit försedda med aktiva säkerhetssystem. Det vill säga sensorer och avancerad elektronik som tar över förarens roll och blixtsnabbt fattar korrekta beslut som gör att bilen kan bromsa, svänga undan och undvika frontalkrocken.

Autonoma, självkörande, bilar är en annan innovation som hör framtiden till och där AstaZero-anläggningen ska bidra med tester och forskning. Och ams fick köra (?) en så kallad självkörande bil – det var en intressant upplevelse att rulla tummarna medan bilen gjorde allt själv.

Globalt sett omkommer cirka 1,2 miljoner människor årligen enligt FN. 20-30 miljoner skadas varje år. Kostnaderna för den redan hårt belastade sjukvården är astronomiska.

"Bilar som agerar på egen hand kan låta som science fiction, men mycket teknik finns redan framtagen och utvecklingen går oerhört fort. Det är ju faktiskt människor som vållar olyckor, inte halka eller dimma. Kan vi eliminera den mänskliga faktorn, kan vi också eliminera antalet olyckor," säger Pether Wallin, vd för AstaZero.

Alla trafikslag och alla trafiksituationer kommer att kunna testas på AstaZero. Från motorväg till stadsmiljö med uppbyggda kvarter. Hela anläggningen är dessutom uppkopplad. I framtiden kommer nämligen våra bilar också att vara det. Bilarna får möjlighet att kommunicera med varandra, exempelvis för att varna bakomliggande bilar för halka.

"AstaZero blir även användbart för forskare och trafikexperter som vill öka säkerheten för fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter – ett område som hamnat i skymundan," säger Pether Wallin.

Samarbetspartners och finansiärer är bland annat AB Volvo, Volvo Cars, Autoliv, Scania, Västra Götalandsregionen, Borås Stad, FFI, Tillväxtverket och Test Site Sweden.

AstaZero står för Active Safety Test Area och Zero som syftar till Sveriges riksdags vision för trafiksäkerhetsarbete om noll döda och svårt skadade i trafiken i Sverige.

Blott Sverige svenska älgar har – bara en av många faror på olika vägar som trafiksäkerhetsforskare och ingenjörer hos Volvo försöker eliminera riskerna för.

FAKTA:

AstaZero i siffror

Totalyta: 2 000 000 m2. Vägbelagd yta: 250 000 m2. Landsvägssträcka: 5,7 kilometer. Motorväg: 1 kilometer.

Antal kvarter i stadsmiljön: 4, ytterligare 5 planeras. Antal verkstadsplatser: 10 för personbilar, 2 för lastbilar med släp. Antal kontrollrum: 3. Kostnad: 502,5 miljoner kronor.

AstaZero

Anläggningen är jättelik och har kostat en halv miljard kronor att bygga. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Bra att Sverige tar täten i det globala trafiksäkerhetsarbetet.
462
7
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.