Från säkra källor inom svenska Säkerhetspolisen vet vi att gamla generationen BMW X5 (E70) med skyddsutrustning, så kallat ”Security Plus”, är en absolut favoritbil. Kraftfull V8-motor, bra väghållning och en upphöjd sittposition som ger överblick. Samtidigt diskret och i det närmaste osynlig i trafiken. Hos Säpo är nämligen diskretion en hederssak, verka men inte synas.
Med denna vetskap kan vi ta gift på att nya generationen BMW X5, F15, som Security Plus måste framstå som rena drömbilen. BMW har levererat bilder från testerna och som vi kan se motstår bilen kulor från automatkarbiner som till exempel AK47 från tio meters håll, men även handgranater. Exakt vilka skyddsplåtar och teknik som används avslöjar inte BMW men man berättar att alla svetsfogar är förstärkta för att inte släppa igenom något splitter.
Den skyddsklassning som BMW X5 Security Plus uppnått heter ”VR6”. Nästa nivå, VR7, finns i den specialbyggda BMW 7-serien som också erbjuds till poliskårer och privatpersoner med speciellt skyddsbehov. På bilderna kan vi se att kulorna träffat både vindrutan och sidorutorna som är flera centimeter tjocka och består av laminerade lager av specialglas och polykarbonatplast.
Hur mycket extra vikt som alla skyddsteknik innebär på BMW X5 Security Plus uppges inte. Men på gamla generationen X5, E70, vet vi att det ger ett påslag på cirka 400 kilo. Den extra vikten kompenseras av att man använder V8-motorn från xDrive50i på 4,4 liter och 450 hk, 650 Nm. Det är alltså en rejäl förbättring jämfört med föregående generation.
BMW berättar att man anpassat chassit och bromsarna efter detta och att väghållningen ska vara likvärdig en standard X5. På utsidan krävs det ett tränat öga för att se att detta är en säkerhetsbil. BMW X5 Security Plus byggs i Spartanburg, USA, som alla andra X5 men vid behov skickas bilarna till BMW:s fabrik för säkerhetsbilar i Toluca, Mexiko, där de extrautrustas. BMW X5 Security Plus premiärvisas på bilsalongen i Moskva.