Volvo PV fyller 70 år – här är tio roliga fakta

PV-modellen blev en betydligt större succé än Volvo någonsin vågat hoppas, och den hade en hel del modern teknik. Här är top fakta du kanske inte hade koll på.

Inte nog med att Volvo 240 fyller år – det gör också PV-modellen, som lanserades den 1 september 1944 och som därmed fyller 70 år.

Volvo PV444 är ju en bilmodell som de flesta känner igen och har koll på, men här nedan har vi ändå letat fram tio faktauppgifter som eventuellt har undgått dig.

Läs också: Volvo 240 fyller år – 10 roliga fakta om klassikern

Den hade en okänd storebror

Volvo visade upp två nya bilmodeller på utställningen i den då helt nybyggda Kungliga Tennishallen i Stockholm: PV444 och PV60. Men båda blev inte lika framgångsrika.

PV60 konstruerades före kriget och skulle egentligen ha lanserades 1940. Andra världskriget satte stopp för produktionsplanerna och PV60-premiären fick skjutas på framtiden. 

Inspirationen hämtades från USA – både storleksmässigt och motormässigt – men efter kriget ville de svenska bilköparna hellre ha den smidiga PV444-modellen. Bara 3.006 exemplar av PV60 byggdes under fyra år.

Köparna fick vänta lääänge på sina bilar

På bilutställningen i Kungliga Tennishallen fick Volvo in 2.300 beställningar på nya PV444. Men några bilar levererades inte förrän två och ett halvt år senare, när bilen var typbesiktigad och produktionen kom igång. På grund av förseningen behövde köparna inte betala mer än 4.800 kronor för bilen – lika mycket som Volvo utlovat på bilutställningen flera år tidigare.

Den var först med modern teknik

PV444 var den första Volvomodellen med självbärande kaross – en självklarhet idag i de flesta nya bilar, utom möjligtvis stora och robusta suvar. Vanligtvis brukar biltillverkarna inte lansera både en ny modell och en ny motor samtidigt, men Volvo PV fick en nykonstruerad, fyrcylindrig motor med 40 hästkrafter. Detta var Volvos första toppventilskonstruktion.

Volvo underskattade succén – rejält

Volvo hoppades bygga drygt 8.000 exemplar av PV, vilket lät rimligt eftersom Volvo fram till 1940-talet inte byggt någon modell i mer än 2.000 exemplar.

Men succén blev snart ett faktum, både i Sverige och i utlandet. Totalt byggdes nästan 200.000 exemplar fram till 1958 och räknar vi dessutom in den modernare PV544-modellen, som lades ned 1965, byggde Volvo totalt 440.000 exemplar.

Drygt sex av tio bilar såldes i Sverige.

Den designades av en mångsysslare

Volvo PV utformades av Helmer Pettersson och Erik Jern. Den förstnämnde tävlade i motorsport och konstruerade dessutom ett gengasaggregat. 1943 fick Helmer Pettersson i uppdrag att ta fram en mindre bilmodell och resultatet blev PV444.

Helmer Pettersson var också drivande i P1800-projektet och hans son, Pelle Petterson, ritade P1800-modellen medan han gjorde praktik på det italienska designföretaget Frua.

Den hade kunnat bli framhjulsdriven

En av utmaningarna som Volvo ställdes inför i PV-utvecklingen var om bilen skulle bli fram- eller bakhjulsdriven. En del biltillverkare hade börjat experimentera med framhjulsdrift redan före kriget och det undgick inte Volvoingenjörerna, som gissade att allt fler bilmodeller skulle driva med framhjulen.

Men en framhjulsdriven bil krävde mer utvecklingstid, det fanns frågetecken för pålitligheten och Volvo skulle dessutom ha behövt producera fler delar själva. Det blev till slut en bakhjulsdriven layout för Volvo PV – dock med den moderna, självbärande karossen.

Den låg INTE till grund för Volvo Duett

Efter kriget märkte Volvo att det fanns ett enormt behov av mindre transportbilar – men på grund av den självbärande karossen kunde den nya transportmodellen inte baseras på Volvo PV.

Resultatet blev till slut Volvo Duett som byggde på en balkram – alltså en helt annan teknik än Volvo PV, även om de båda modellerna liknar varandra både mått- och utseendemässigt. Duett blev Volvos sista rambygge och lades ned 1969.

Den var inte helt lätt att ersätta

Till slut blev det dags att lägga ned tillverkningen av PV och koncentrera sig på framtiden. Jan Wilsgaard designade Volvo Philip 1950 – en USA-inspirerad modell med en 3,6-liters V8-motor på 120 hästkrafter som vägde maffiga 1,6 ton. 

Men Philip var inte rätt väg för Volvo och bilen byggdes bara i ett enda exemplar. Det blev istället PV544 och sedan Amazon som skulle ta vid efter PV444. Designen för Volvo Amazon hämtades till stor del från prototypbilen Elisabeth.

Det fanns en PV för alla

Idag talar biltillverkarna om att modellerna går att göra mer personliga med färger, fälgar, materialval och andra tillval. Men redan med PV544 kunde Volvo erbjuda mer än 100 olika kombinationer för färger och klädslar.

När PV544 lanserades fanns den bland annat i det eftertraktade Sportutförandet, med trippmätare, säkerhetsbälten fram och 85-hästarsmotor. Det är mer än dubbelt så mycket effekt som i första generationen PV444.

Den var en flitig rallydeltagare

Volvo PV var inte alls ovanlig i rallysammanhang. Två år efter premiären kördes den i Monte Carlo-rallyt, några år senare stod den som segrare i Midnatssolsrallyt och så sent som 1965 vann den Safarirallyt. 

Men Volvo var aldrig särskilt intresserade av att delta i motorsportens värld med PV, och därför blev det upp till privatförarna att komma över en PV – gärna med "Amerikamotorn" som var starkare.


Källor: 1, 2, 3

Läs också: Volvo 240 fyller år – 10 roliga fakta om klassikern
Läs också: 10 fakta som får dig att drömma om en Alfa Romeo 4C
Läs också: 10 lyxbilsfakta som får dig att gå i totalspinn
Läs också: 10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten

Jag tycker PV444 är en av Volvos bästa modeller.
188
36
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.