Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Ingen ska omkomma eller skadas svårt i en Volvo om sex år – och arbetet börjar här. Nya XC90 blir först med flera smarta system.
Annons

Det är ett minst sagt ambitiöst mål som Volvo satt upp – att ingen ska omkomma eller skadas svårt i en av märkets bilar 2020 – men med tanke på hur många säkerhetssystem som nya XC90 förses med är det ingen omöjlighet.

XC90 blir framför allt först med två nya system. Autobromsen känner nu av om föraren är på väg att korsa vägen samtidigt som en annan bil närmar sig framifrån. Om föraren inte ser bilen går autobromsen in.

Volvo XC90 får också särskilda hjälpmedel som ska minska risken för kroppsskador om föraren kör av vägen. När bilen ”landar” efter att ha kört av finns en spärr i stolen som ska se till att föraren inte får ryggskador.

I Sverige står singelolyckorna för en tredjedel av alla allvarliga olyckor. Det finns inga krocktester som belyser vad som händer när bilen kör av vägen.

För att minska risken för att föraren över huvud taget kör av vägen finns också filhållningsassistans som kan styra bilen och en trötthetsvarnare som kan guida föraren till en rastplats vid behov.

Bland de övriga säkerhetssystemen finns en radar som är monterad baktill, och som känner av om bilen är på väg att bli påkörd bakifrån. I så fall spänns säkerhetsbältena åt och bromsarna läggs an. Stolarna har senaste generationen whiplashskydd – WHIPS på Volvospråk.

När förra generationen XC90 lanserades var den tidigt ute med ett system som skulle förhinda vältolyckor, som är relativt vanligt i suvar. Nya XC90 får en ny generation av Roll Stability Control som standard, som känner av om bilen är på väg att välta, och bromsar bilen och stryper motoreffekten. Om bilen ändå är på väg att välta aktiveras sidokrockkuddarna som också täcker stolsraden längst bak.

City Safety-systemet har uppgraderats med en snabbare kamera och känner nu också av cyklister, även i mörker. Om föraren inte uppmärksammar att bilen är på väg att krocka kan systemet bromsa bilen till stillastående.

I övrigt har Volvo XC90 också skyltavläsning som standard, döda vinkeln-varning och köassistent som automatiskt sköter gas, broms och styrning i bilkö.

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Därför ska du inte kunna krocka i nya Volvo XC90

Annons
Annons
Rulla till toppen