Volvo XC90: Här är alla motorer och tekniska specifikationer

Det är fyrhjulsdrift och automatlåda som gäller i nya XC90 – köparna får inte växla manuellt. Här är alla tekniska specifikationer.

Volvo XC90: Här är alla motorer och tekniska specifikationer
Två motoralternativ finns tillgängliga för XC90 när den börjar säljas: T6 och D5. Senare kommer också en laddhybrid, bensinmotorn T5 och en snålare dieselmotor.

Många har undrat över Volvos nya satsning på enbart fyrcylindriga motorer. Det är kontroversiellt när många konkurrenter håller kvar vid sex- och åttacylindriga motorer. Men Volvo är övertygade om att detta är rätt väg att gå. 

"Volvo satsar på en enda motorfamilj, för att spara pengar. Men samtidigt som de kommer tjäna massa pengar tar de en jätterisk, en fyrcylindrig motor är ju inte alls lika mysig att köra, så är det bara. Där har Volvo en jätteutmaning", säger Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport, som var på plats vid XC90-lanseringen utanför Stockholm.

När Volvo börjar sälja XC90 tidigt 2015 finns två motoralternativ: bensindrivna T6 och dieseldrivna D5, båda med fyrhjulsdrift och 8-stegad automatlåda som standard.

Volvo XC90 T6 AWD är alltså fyrcylindrig och har både turbo och kompressor. Trots en motorvolym på 2,0 liter ligger effektuttaget på 320 hästkrafter vid 5.700 r/min. Vridmomentet är 400 Nm mellan 2.200 och 4.500 r/min.

Dieseldrivna XC90 D5 AWD har också en motorvolym på 2,0 liter. Här ligger effekten på 225 hästkrafter vid 4.250 r/min och vridmomentet på 470 Nm vid 1.750–2.500 r/min.

Senare vet vi att Volvo XC90 också kommer som laddhybrid, i form av T8 AWD Twin Engine, där T6-motorn kompletteras med en elmotor för att ge 400 hästkrafter och utsläpp på under 60 gram per kilometer.

Volvo ska också lansera en instegsversion av XC90 med D4-motorn på 190 hästkrafter och enbart framhjulsdrift, samt bensindrivna T5.

Nykomlingen går att beställa i två versioner. Urban Luxury-paketet får färgkoordinerat bodykit, designdetaljer i polerat stål och 21-tumsfälgar. Rugged Luxury-paketet bjuder istället på mattsvarta exteriördetaljer, belysta fotsteg (!) och integrerade avgasutblås, samt 22-tumsfälgar.

Siffrorna för acceleration och förbrukning kan du se i tabellen här nedan.

Motor 0–100 km/h Toppfart Förbrukning Utsläpp
XC90 T6 AWD 6,9 sek 230 km/h 7,7 l/100 km 170 g/km
XC90 D5 AWD 7,8 sek 220 km/h 5,8 l/100 km 152 g/km

Det kanske inte syns, men nya XC90 är betydligt större än dagens modell.

Nya Volvo XC90 är förstås större än föregångaren – rejält mycket större. På längden mäter den 4,95 meter, vilket är 14 centimeter längre än gamla XC90. Nykomlingen är också tre centimeter bredare och tre centimeter högre.

Men trots de större yttermåtten är nya XC90 lättare än föregångaren, bland annat tack vare den smarta SPA-plattformen. Nykomlingen väger in på 1.940 kilo vilket är 200 kilo lättare än gamla XC90.

En detalj för XC90-kännarna är att den delade bakluckan är borta – nu är det en "vanlig" baklucka som gäller.

De första bilarna ska levereras i april 2015.

Jag tycker det här ser riktigt bra ut. Snyggt jobbat, Volvo!
789
126
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.