Spion: Alfa Romeo Giulia – äntligen är den på gång

Nej, det här är ingen Maserati Ghibli. Under skalet döljer sig helt nya Alfa Romeo Giulia som ska utmana BMW 3-serie och som äntligen börjar bli klar för produktion.

Titta en gång till så ser du att det här inte alls är någon Maserati Ghibli. I själva verket testar Alfa Romeo tekniken i nya Giulia, mellanklassaren som ska lanseras 2015.

I flera år har chefen för Fiat- och Chryslerkoncernen, Sergio Marchionne, pratat om hur han ska väcka liv i Alfa Romeo, som för en tynande tillvaro i försäljningsstatistiken. Idag består modellprogrammet av Mito, Giulietta och 4C, men det finns stora planer för framtiden.

En av modellerna som har högst prioritet hos Alfa Romeo-ledningen är nya Giulia, som tar vid efter mellanklassaren 159, och som alltså ska utmana BMW 3-serie, Audi A4 och nya Jaguar XE. Vår spionfotograf har tagit bilder på en testmula som verkar vara ett hopkok av prylar från koncernen: ratt från Jeep, kaross från Maserati...

Men tittar du noggrant ser du att det här inte alls är någon Maserati. Bakdörren är kapad och karossen är kortare, vilket innebär att detta är en testmula för Alfa Romeo Giulia.

Testbilen fångades på bild i Italien och går under det interna namnet "Tipo 952".

"Passageraren försökte gömma papprena och datorn med handen när jag närmade mig", säger vår fotograf.

Läs också: Alfa Romeo storsatsar med bakhjulsdrift
Läs också: Här är Alfa Romeo-modellerna som aldrig blev av
Läs också: Alfa Romeos produktplan avslöjad – igen

Inredningen är inte klar för serieproduktion men vi kan ändå se några av designdetaljerna som lär hänga med till produktionsversionen. Dock inte ratten från Jeep, får vi hoppas...

Eftersom tekniken hämtas från Maserati Ghibli blir Alfa Romeo Giulia bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrift blir tillval. Bilen ska byggas i Italien, liksom motorerna, som blir fyr- och sexcylindriga på mellan 105 och 320 hästkrafter. Eventuellt kommer också toppversionen Giulia GTA med 400–500 hästkrafter.

Alfa Romeo Giulia blir mycket viktig för att märket ska kunna lyfta försäljningen på den europeiska marknaden. Förutom Giulia ska sju nya modeller lanseras fram till 2018.

Tanken var att Alfa Romeo skulle premiärvisa nya Giulia som sedanmodell och i kombiversion (med namnet Sportwagon) redan 2012, men nu är det istället 2015 som gäller.

Foto: SB Medien

Jag tror Alfa Romeo Giulia blir läckrast i mellanklassen. Jag har höga förhoppningar!
493
30
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.