”Det här har bilbranschen väntat på i flera månader”

Alliansen storsatsar på supermiljöbilar och laddstolpar – samtidigt som törstiga bilar får betala en straffavgift. "Det ska bli intressant", säger Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor.
Annons

Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor välkomnar den nya satsningen från Alliansen – men kräver också fler besked.

Alliansen har lovat en stor satsning på miljöbilar inför valet i höst. Bland annat utlovas 10.000 nya laddstolpar för elbilar och en förlängning av den så kallade supermiljöbilspremien för elbilar och vissa hybrider. Dessutom utökas supermiljöbilspremien till 55.000 kronor för elbilar.

Regeringen har tidigare fått kritik för att ha lämnat oklara uppgifter i miljöbilsfrågan, vilket förhindrar företag och myndigheter från att tänka långsiktigt.

Satsningen får beröm av Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor – men han kräver också fler besked från Alliansen.

”Supermiljöbilspremien är en marginell fråga som berör ett fåtal bilmärken och ett par tusen nybilsköpare. Det är bara att gratulera Bertil Hultén på branschorganisationen Bil Sweden, som lobbat hårt för detta, och energiminister Anna-Karin Hatt, som slipper ha detta hängande över sig i valrörelsen”, säger Ronny Svensson.

Regeringen lovar att avsätta 75 miljoner kronor för supermiljöbilspremier i år, vilket motsvarar ytterligare 1.875 premier. Sedan förlängs supermiljöbilspremien till 2017.

”Det här har bilbranschen väntat på i flera månader och osäkerheten kring premien har varit ett orosmoment för nybilsköparna, konstaterar Ronny Svensson, som dock varnar för att regeringens 75 miljoner kronor är ett vallöfte och inte något som beslutats i riksdagen.

”Men det ska bli intressant att se hur oppositionen ska kontra ett så här tydligt besked från Alliansen.”

Förutom satsningen på supermiljöbilar vill Alliansen införa ett bonus/malus-system där bilar med låga utsläpp får rabatt, medan bilar med höga utsläpp får betala en straffavgift.

”Den som köper en ny bil planerar att köra den i minst tre–fyra år, och där kan skillnaden mellan en årlig skatt eller rabatt på tiotusentals kronor vara avgörande för bilvalet, säger Ronny Svensson.


Annons
Annons
Rulla till toppen