Audi A6 får ett lyft – ska locka tjänstebilister

Audi ansiktslyfter tjänstebilsfavoriten A6 med flera nya tillval och snålare motorer. Framför allt är det snålversionen Ultra som ska locka tjänstebilister – och den får en smart nyhet...

Audi A6 får ett lyft – ska locka tjänstebilister
Din nästa tjänstebil? Audi ansiktslyfter A6 med en hel del ny teknik.

Efter några år väljer nu Audi att ansiktslyfta A6-modellen, bland annat med en ny prestandadiesel på 346 hästkrafter. Men här väljer vi att fokusera på nya A6 som tjänstebil – och det finns flera anledningar till att du kanske ska vänta in den nya modellen innan du lägger en beställning.

Till att börja med får Audi A6 en ny front med annorlunda luftintag och nya strålkastare. Xenonstrålkastare ligger nu med i standardutrustningen, men som tillval finns de nya Matrix LED-strålkastarna med individuellt reglerbara lysdioder och nya blinkers som tänds sekventiellt.

Audi skryter också om det nya infotainmentsystemet där den dyraste varianten har kontrollvred med pekplatta, 4G-anslutning och 8-tumsskärm. Som tillval finns också adaptiv farthållare med köfunktion, filhållningsassistent, head up-display och nattsiktsassistans.

Förutom toppversionerna S6 och RS 6 finns åtta motoralternativ att välja på i Audi A6, med 190–333 hästkrafter i bensinversionerna och med 150–326 hästkrafter på dieselsidan. Koldioxidutsläppen har minskat med 22 procent jämfört med förra A6. 

Audi har samlat de snålaste versionerna under namnet Ultra. Tjänstebilsfavoriten i programmet lär bli A6 Avant 2,0 TDI Ultra med 190 hästkrafter där fjädrarna nu tillverkas av glasfiberförstärkt plast, vilket sparar 4,4 kilo.

Den svagare 150-hästarsversionen av Audi A6 2,0 TDI Ultra blir miljöbilsklassad i Sverige tack vare förbrukningen på 4,2 l/100 km och utsläppen på 109 gram per kilometer, eller 4,4 l/100 km och 114 gram för kombimodellen Avant. Ett steg upp i modellprogrammet finns 3,0 TDI med tre effektuttag: 218, 272 eller 320 hästar, samt specialversionen Competition med 326 hästar (och 346 hästar med overboost).

Audi väljer också att skrota den gamla steglösa automatlådan Multitronic och ersätta den med en 7-stegad dubbelkopplingslåda (S-tronic). 

Förförsäljningen startar inom kort men de svenska priserna är ännu inte fastställda.

Läs mer om Audi A6 Competition med superstark dieselmotor

Audi A6 är min tjänstebilsfavorit i klassen.
93
63
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.