Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar storsatsar med en helt ny sportsedan som blir både lätt, snabb och snål. Allt är nytt – från plattformen till motorerna och interiören. Här är alla bilder och fakta om den nya modellen som ska utmana BMW 3-serie.
Annons

Jaguar XE som tjänstebil?

Jaguar vill locka tjänstebilsköpare med nya XE, som får långa serviceintervaller och rekordlåg förbrukning. Läs mer här!

Det är verkligen inte varje dag som mellanklassen får en helt ny utmanare, men det får den när Jaguar nu äntligen visar upp nya XE – modellen som ska konkurrera med BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60 och Lexus IS. Måttmässigt ligger Jaguar XE strax ovanför BMW 3-serie men är något mindre än Audi A4. Däremot har XE 25 millimeter längre hjulbas och är 15 milllimeter lägre än sina tyska huvudkonkurrenter.

Under den långa presentationen under måndagkvällen nämnde Jaguar inte föregångaren X-Type en enda gång – modellen fick mycket kritik eftersom den baserades på den billigare Ford Mondeo.

Jaguar släppte den första bilden på XE-fronten redan i mars men nu får vi alltså se den nya modellen ur alla vinklar. Bilen ger tydliga XF-vibbar med den långa motorhuven, men i ett mindre format. Coupélinjen ska ge ett slankt intryck och sidoprofilen liknar Volkswagen CC. Enligt Jaguar finns det detaljer som ska anknyta till historiska modeller, bakljusen ska exempelvis vara en ”blinkning” till ikonen E-Type.

Inredningen lär kännas igen för alla som kör Jaguar idag. XE-bilen på bilderna har en treekrad sportratt och skålade sportstolar med delläderklädsel. Mittkonsolen ser delvis ny ut – den runda växelväljaren är bekant men luftutsläppen och klimatanläggningen är nya för XE.

Växelväljaren är kopplad till den 8-stegade automatlådan från ZF men faktum är att XE blir den första Jaguarmodellen på flera år som går att köpa med manuell låda som standard. Bilen är bakhjulsdriven men eventuellt kan en fyrhjulsdriven version lanseras senare – det är dock inte bekräftat av Jaguar. Längre fram kan det också blir aktuellt att använda den niostegade automatlådan från Range Rover Evoque.

Läs mer: Jaguar visar nya XE – är detta din nya tjänstebil?
Läs mer: Jaguar XE-premiären som fick internet att koka över

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!
Infotainmentsystemet kallas Jaguar InControl och har en 8-tumsskärm. Bilen kan skötas med Jaguars app där föraren bland annat kan värma upp bilen i förväg på vintern. Som tillval finns också en head up-display som visar information i vindrutan, adaptiv farthållare och autobroms.

Sportmodell med V6-motor

Jaguar XE är egentligen tre modeller, först och främst instegsmodellen XE, som får ta del av Jaguars helt nya motorfamilj Ingenium med fyrcylindriga motorer. Jaguar har byggt en ny fabrik för sex miljarder kronor och anställt 1.400 personer tack vare de nya motorerna. Den snålaste modellen med 163 hästkrafter och 350 Nm släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.

Ett snäpp upp hittar vi den sportigare XE S som får samma V6-motor på 3,0 liter med kompressor som också sitter i F-Type. Effekten hamnar på 340 hästkrafter och bilen fixar 0–100 km/h på imponerande 4,9 sekunder. Toppmodellen är inte officiell men kommer förmodligen heta XE RS. Den får en kompressor-V8 med omkring 500 hästkrafter. Sammanlagt blir det fem motoralternativ vid lanseringen, men fler väntas.

Det är inte bara karossen och motorerna som är nya. Jaguar XE bygger på den smarta plattformen iQ där 75 procent av strukturen består av aluminium för att spara vikt. En stor del av metallen är återvunnen, från till exempel aluminiumburkar. iQ-plattformen ska även bilda grund till Jaguars nya suvmodell, som ännu inte fått något namn. Exakt hur mycket lättare Jaguar XE blir jämfört med konkurrenterna är inte officiellt – det får vi veta först i samband med Parissalongen i höst. Men de gissningar som cirkulerat på nätet under premiärkvällen indikerar att vi kan vänta oss en reducering runt 200 kilo jämfört med konkurrenter som BMW 3-serie och Audi A4.

En smart nyhet är ASPC, eller All Surface Progress Control. Det är egentligen Jaguars egen version av koncernsyskonet Land Rovers så kallade Terrain Response-system. I farter upp till 30 km/h sköts bilens gas och broms automatiskt i vinterläget för att minimera hjulspinn. En nyhet på Jaguar XE är elektriskt styrservo, vilket inte funnits hos Jaguar förut. Enligt Jaguar själva har man lyckats mycket väl med det elektriska styrservot men slutgiltiga betyget får vi vänta med tills bilen är provkörd.

Hjulupphängningen på Jaguar XE är påkostad och fram hittar vi dubbla A-armar istället för konventionella MacPherson-ben. Bakaxeln hänger i en vibrationsdämpad hjälpram och har multilänkupphängning. Alla komponenter i hjulupphängningen är tillverkade i aluminium, för att minska vikten.

Beroende på motoreffekt finns det tre storlekar på bromsarna. Alla har flytande bromsok med enkel bromscylinder. Fyra olika fälgdimensioner ska erbjudas fördelat på åtta fälgar.

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!
Jaguar XE är något kortare än Mercedes C-klass men längre än BMW 3-serie.

”Jackpot för Jaguar” 

Jaguar XE blir mycket viktig för att märket ska kunna öka försäljningen på den viktiga Europamarknaden. Den utgörs till stor del av tjänstebilister som föredrar dieselmotorer. Volymerna är stora och kan Jaguar slå sig in här kan det innebära jackpot för försäljningssiffrorna. Försäljningsmålet är 100.000 bilar per år och den siffran ska bli betydligt högre när XE kompletteras med fler versioner som kombi och en tvådörrars coupé.

Biltillverkare som är relativt små i förhållande till jättekoncerner som Volkswagen och BMW har dock haft svårt att slå sig in på marknaden. Lexus har nyligen lanserat en ny IS men försäljningen är betydligt mindre än för konkurrenten BMW 3-serie, och Cadillac har trots flera försök inte lyckats alls.

Men enligt nyhetsbyrån Reuters kan mindre biltillverkare gå en ljus framtid till mötes när premiumtillverkare som Audi, BMW och Mercedes slåss med stora rabatter vilket hotar exklusiviteten. Premiumkunder som vill ha en unik bil vänder sig därför istället till Jaguar, Volvo och Lexus.

Exakt hur mycket Jaguar XE ska kosta i Sverige är oklart, men instegspriset i England hamnar på motsvarande 310.000 kronor. Publik premiär blir på Parissalongen senare i höst.

Läs mer: Jaguar visar nya XE – är detta din nya tjänstebil?
Läs mer: Jaguar XE-premiären som fick internet att koka över

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Jaguar XE får manuell låda – första modellen på sex år!

Annons
Annons
Rulla till toppen