Mercedes-AMG GT officiell – här är alla fakta och bilder

Äntligen är det premiär för nya Mercedes-AMG GT. Det är ingen renodlad ersättare till gamla måsvingen SLS AMG men prestanda är närbesläktade med 510 hk, 0–100 km/h på 3,8 sekunder och en toppfart angiven till 310 km/h. Bäst av allt – nya Mercedes-AMG GT har en halverad prislapp jämfört med SLS AMG. Jaguar F-Type, Porsche 911 och Nissan GT-R får akta sig!

För några månader sedan upphörde produktionen av Mercedes SLS AMG och passande nog fick de sista bilarna heta SLS AMG GT Final Edition. Den klassiska, välljudande V8:an på 6,2 liter gav då 591 hk (upp från 571 hk) och 0–100 km/h gick på 3,7 sekunder.

I den hetaste version – SLS AMG Black Series – höjdes toppeffekten till 631 hk och vikten bantades med 70 kilo till 1.550 kilo. Toppfarten angavs till 315 km/h och 0–100 km/h gick på 3,6 sekunder. Grundpriset för SLS AMG Black Series startade på 2,45 miljoner kronor.

Lite tråkigt i sammanhanget är det faktum att Mercedes SLS AMG bara fick leva i knappt fyra år. När SLS AMG Coupé började säljas 2011 startade priset vid 2.000.000 kronor. SLS AMG Roadstern kostade lite mer, 2.250.000 kronor. Och fanns det något att klaga över hos SLS AMG så var det just priset. Speciellt med tanke på att en Nissan GT-R börjar strax under miljonen, liksom Jaguar F-Type V8 R Coupé. Flertalet andra "värstingar" med 500–600 hk ligger en bit över miljonstrecket. Porsche har alltid varit duktiga på att ta betalt och vill man ha 560 hk i en 911 – som i Turbo S – då hoppar priset upp till 1,85 miljoner kronor.

Men nu kan vi torka tårarna och istället glädjas åt den nya Mercedes-AMG GT S. Det är inte en direkt efterföljare till SLS AMG, utan Mercedes-AMG GT är något mindre till yttermåtten. En snabb titt i faktabladet gör oss på riktigt gott humör. Nya biturbo-V8:an "M178" på 4,0 liter må vara mindre men pumpar i S-versionen ur sig hela 510 hk och 650 Nm mellan 1.750–4.750. 0–100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och toppfarten för Mercedes-AMG GT anges till 310 km/h. Bränsleförbrukningen är 9,4 l/100 km och CO2-utsläppet 219 g/km. Mercedes-AMG GT S har elektronisk diffbroms som standard.

Något senare kommer en "standardversion" av Mercedes-AMG GT (utan S) med en toppeffekt på 462 hk och 600 Nm. 0–100 går på 4,0 sekunder och toppfarten utan S i Mercedes-AMG GT är 304 km/h. Bränsleförbrukningen är 9,3 l/100 km och CO2-utsläppet 216 g/km. Mercedes-AMG GT har mekanisk diffbroms som standard.

Men det som sannolikt får leendet att sträcka sig ända upp till öronsnibbarna är prislappen på Mercedes-AMG GT: cirka 100.000 euro i Europa. Just det, ni läste rätt – nya Mercedes-AMG GT kostar hälften så mycket som SLS AMG! Mercedes-AMG GT är 4.546 millimeter lång, 1.939 millimeter bred och 1.289 millimeter hög. Det betyder att Mercedes-AMG GT är 92 millimeter kortare än den SLS AMG som den ersätter, även om den är ungefär samma bredd och 27 millimeter högre.

Mercedes-AMG GT använder sig av kaross och chassi som till stora delar består av aluminium. Själva karossen väger bara 231 kilo. Tillsammans med andra viktbesparingar gör det att vågen stannar vid 1.540 kilo, utan förare, för Mercedes-AMG GT. Svensk tjänstevikt är cirka 1.645 kilo. En viktig förklaring till den relativt sett låga vikten är att även "lilla" M178-motorn på 4,0 liter bantats rejält jämfört med gamla 6,2-liters V8:an och bara väger strax över 200 kilo.

Något manuellt alternativ till sjustegade automatlådan Speedshift DCT 7 erbjuds inte. Automatlådan sitter monterad vid bakaxeln, som en transaxellåda. Bakhjulsdrift behöver vi inte nämna men de som kanske även hoppats på fyrhjulsdrift som tillval blir besvikna.

Mercedes-AMG GT får 19-tumsfälgar som standard med 255/35 däck fram och 295/35 däck bak. Mercedes-AMG GT S får däremot 19-tumsfälgar fram med 265/35 däck och bak hittar vi 20-tumsfälgar med 295/30 däck. Förutom "vanliga" däck kan Mercedes-AMG GT beställas med klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 däck som en del av tillvalet "AMG Dynamic Plus pack".

Stora fälgar ger plats till stora bromsskivor och fram hittar vi diametern 360 millimeter, borrade och ventilerade stålskivor. På Mercedes-AMG GT S ökar storleken till 390 millimeter fram. Som tillval finns det keramiska bromsar som mäter 402 millimeter fram och 360 millimeter bak, som trots sin större storlek är lättare än stålskivorna och biter extra hårt.

Och skulle nu allt detta ändå inte kännas annat än lite småfjuttigt, då jobbar givetvis AMG redan på den lättade och extra trimmade Mercedes-AMG GT Black Series. Där har vi av naturliga skäl inga faktauppgifter ännu men att nå upp till samma nivå som måsvingen SLS AMG Black Series borde inte vara alls omöjligt.

Mercedes-AMG GT officiell 2014 premiär

Nya Mercedes-AMG GT ska kosta cirka 100.000 euro i Europa. Just det, hälften så mycket som SLS AMG! kkKLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSIO

Jag gillar verkligen det jag ser och hör om nya Mercedes-AMG GT. Tummen upp!
553
32
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.