BMW 2-serie Cabriolet – större, sportigare och mognare

Äntligen var det då dags att presentera nya BMW 2-serie Cabriolet, den sportigare och mera mogna modellen som ersätter 1-serie Cabriolet. Nya 2-serie Cabriolet är större, rymligare och till skillnad mot storebror 4-serie Cabriolet är det en tygsufflett som fälls upp och ner på 20 sekunder. Fyra motoralternativ erbjuds vid lanseringen och starkast blir BMW M235i Cab med 325 hk stark turbosexa och 0–100 tid på 5,2 sekunder.

Att BMW skulle kapa taket på sin 2-serie var ingen större hemlighet, speciellt inte efter att de första spionbilderna på BMW 2-serie Cabriolet dök upp i slutet av 2012. Gamla BMW 1-serie Cabriolet, som kom 2007, blev en stor framgång med en global försäljning på över 130.000 exemplar. Att inte bygga vidare på den succén med en 2-serie Cabriolet vore tjänstefel.

Som alla kan gissa redan är det mycket på 2-serie Cabriolet som vi känner igen från coupémodellerna. Det som skiljer sig åt är förstärkningarna som behövs för att få den öppna karossen tillräckligt vridstyv. Tillsammans med mekanismen för suffletten innebär det en viktökning med ungefär 150 kilo, jämfört med 2-serie Coupé. BMW uppger själva att 2-serie Cabriolet är cirka 20 procent styvare än föregångaren 1-serie Cabriolet. Tygsuffletten fälls ner och upp på 20 sekunder, i hastigheter upp till 50 km/h.

Lastutrymmet blir förstås mindre när taket ska få plats under bakluckan men nya BMW 2-serie Cabriolet är ändå förhållandevis rymlig i sitt segment. Jämfört med gamla 1-serie Cabriolet har lastvolymen ökat med 30 liter till 335 (med taket uppe). BMW 2-serie Cabriolet kan beställas med en lucka i det fällbara ryggstödet (450 x 246 millimeter) och då går det att få in ganska skrymmande och långa föremål, som till exempel en golfbag.

Jämfört med 1-serie Cabriolet är nya BMW 2-serie Cabriolet en större bil. Längden har ökat med 72 millimeter till 4.432 millimeter, bredden ökar med 26 millimeter till 1.774 millimeter, axelavståndet har vuxit med 30 millimeter till 2.690 millimeter, spårvidden fram har ökat med 41 till 1.521 millimeter och spårvidden bak har ökat med 43 till 1.556 millimeter.

"Driving Experience Control" är standard och det innebär att man kan välja karaktär i tre eller fyra lägen, beroende på utrustning. Comfort, Sport och Eco Pro finns på alla 2-serie Coupe modeller men väljer man till något av de mera sportiga tillvalen finns det ett fjärde läge – "Sport+". Det sistnämnda tillkommer med Sports-automatlåda, M Sport paket, BMW Sport Line, Adaptive M fjädring eller variabel sportstyrning.

Genom att välja olika karaktär på bilen ändras programmeringen av gasrespons, växlingsprogram i automatlådan, servostyrningens respons, stötdämparnas karaktär, med mera. De som vill köra riktigt snålt och avslappnat ställer in läget "Eco Pro". Förutom att ändra mappningen av trottelspjället används också "seglingsfunktionen" fullt ut i automatlådan. Det innebär att motorn frikopplas så fort föraren lyfter upp gaspedalen i hastigheter mellan 50–160 km/h och bilen frirullar.

Vid lanseringen erbjuds fyra drivlinor, tre bensin och en diesel. Samtliga är bakhjulsdrivna men eftersom fyrhjulsdrift är ett tillval till 2-serie Coupé är det kanske också något som erbjuds längre fram till BMW 2-serie Cabriolet. Publik premiär blir det på Parissalongen. Som kuriosa kan man se på bilderna nedan att BMW uppenbarligen varit i Skåne och Malmötrakten för att fotografera nya 2-serie Cabriolet.

 

Nya BMW 2-serie Cabriolet är ett riktigt lyft jämfört med 1-serie Cabriolet!
92
26
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.