Provkörd: Mercedes S-klass med Formel 1-teknik

Alrik Söderlind provkör snåla Mercedes S 500 plug-in hybrid. De stora upplevelsen finns inte bakom ratten, utan i det extremt lyxiga baksätet. Detta trots att bilen lockar med samma teknik som i Mercedes F1-bilar.

Provkörd: Mercedes S-klass med Formel 1-teknik
Det är att åka som är grejen, lyxfaktorn är sensationellt hög i baksätet.

Hej! Var är du och vad kör du?
– Jag är i Köpenhamn, green city 2014, och kör Mercedes S 500 plug-in hybrid. Här kryllar det av cyklister. Kryllar! Men just idag rullar det ganska många, långa Mercedes S-klass med pluginghybridteknik också. 

Har du åkt eller kört?
– Jag har både åkt och kört, men det är åka som är grejen. Det är sensationellt hög lyxfaktor i baksätet, precis som flygets businessklass Några exempel, mittarmstödet och dörrsidan är eluppvärmda. Mugghållaren är inte bara en hållare, den kan värma eller kyla drycken också. Man har en egen stor skärm för surf och navigator. Det finns vadstöd och fjädringskomforten fantastisk. Och när den går på eldrift är den viskande tyst och skön. Det ger alltså ytterligare en lyxbilsdimension att bilen gå på el. Ett minus är dock att bagautrymmet är väldigt litet då batterierna tar mycket plats.  

Hur är den att köra?
– Mercedes gör ett litet nummer av att den har en turboladdad V6:a och hightech hybrid drive, alltså precis som Formel 1-bilarna. Den har en 3-liters bensinmotor med totalt, el- och bensinmotor, 422 hästkrafter. Den gör 0-100 på 5,2 sekunder och drar sensationellt låga 2,8 liter per 100 km. Batteriet rymmer 8,7 kwh, vilket ger en teoretisk räckvidd på 3,3 mil. I verkligheten är det dock tömt efter två mil.  

Mercedes S-klass med pluginghybridteknik, en lyxbil i miljöns tecken.

Två mil är inte mycket, varför så dålig räckvidd?
– Jag ska träffa Mercedes-folket nu och då ska jag ta reda på hur de har tänkt med den korta räckvidden. Jag ska även ta reda på hur länge det dröjer innan Mercedes har en helt eldriven bil. Svaren kommer i auto motor & sport, nummer 22. Det ska bli särskilt kul att träffa svenske Ola Källenius, Mercedes marknadschef. Han var tidigare AMG-chef och är en härlig  F1-nörd. Han har bland annat en app där han kan se Formel 1-bilarnars status i realtid. Jag måste också skaffa den.

Vad kostar bilen?
– Den går att beställa till ett instegspris på 108.000 euro. Men vill man ha all den utrustning som finns i den här bilen kommer priset att dra iväg väldigt mycket.

Vem kommer köpa den?
– Den är trevlig att köra, men den är inte lika snabb och sinnlig som exempelvis Tesla. Den saknar också Teslas extremt mjuka drivlina, här känns det när bensinmotorn går igång. Det är helt enkelt en extrem åkbil. S-klass är en klassisk vd-bil, så köparen kommer att vara en miijöprofilerad vd på högsta nivå.

Varför ska denne vd välja S-klass plugin-hybrid?
– Mercedes berättade, inte utan stolhet, att under bilens livslängd/30.000 mil är det totala koldioxidutsläppet 56 procent lägre jämfört med vanliga S-klass. Det betyder 46 ton mindre koldioxid.
Bilen har också ett intelligent energisparsystem som inkluderar en elmotor till gaspedalen. Men, man ska vara lite försiktig med att använda ecoläget, det kan nämligen öka förbrukningen… Varför det är så blir det mer om i tidningen, nummer 22.

När jag blir vd-höjdare, då köper jag Mercedes S 500 plug-in hybrid.
94
55
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.