Nya Audi TT och TTS Roadster – alla bilder och fakta

På Parissalongen premiärvisar Audi nya generationen TT Roadster och TTS Roadster. Starkaste versionen TTS Roadster med 310 hk avverkar 0–100 km/h på 4,9 sekunder och tygsuffletten fälls upp och ner på bara tio sekunder.

Nya Audi TT och TTS Roadster – alla bilder och fakta

Tredje generationen Audi TT är på väg ut till bilhandlarna och nyligen kom John Argelander tillbaka från första provkörningen av Audi TT. En provkörning som bara lämnade goda intryck och John berömde bilen för sin sportiga upplevelse.

Men de som saknat vindrufs i nya Audi TT behöver inte vänta allt för länge. Senare i höst börjar leveranserna av TT Roadster och TTS Roadster på de första marknaderna. Gissningsvis når de första bilarna Sverige nästa vår för de som är snabba och lägger sin beställning nu i höst.

Som väntat är det inte några dramatiska skillnader i design förutom att plåttaket är borta och ersatt med en tygsufflett. Vikten på suffletten och ställningen har bantats med tre kilo och själva fällningen är snabb, endast tio sekunder behövs och bilen kan köras i upp till 50 km/h när suffletten manövreras.

Med taket uppe mäts bagagevolymen till 280 liter, inte speciellt mycket men ändå 30 liter mer än hos föregångaren. Precis som hos Coupé-modellen bygger nya Audi TT Roadster och TTS Roadster på VW Groups MQB-plattform. TT-modellen har en stor andel aluminium och det bidrar till att få ner vikten, vilket även föregående generation hade. Nya TT Roadster och TTS Roadster ser ut att väga ungefär lika mycket som motsvarande modeller i andra generationen, 2,0 TFSI väger utan förare 1.320 kilo.

Starkaste versionen TTS Roadster med 310 hk avverkar 0­–100 km/h på 4,9 sekunder och det är bara två tiondelar sämre än TTS Coupé. På utsidan hittar vi elva olika kulörer och den gula färgen på Audi TTS Roadster i bildgalleriet nedan heter "Vegas Yellow". Priserna i Tyskland för Audi TT Roadster börjar vid 37.900 euro, svenska priser får vi återkomma till.

Audi TT Roadster 2,0 TDI ultra 184 hk (135 kW) 380 Nm:

Bränsleförbrukning: 4,5 – 4,3 l/100 km**

CO2-utsläpp: 118 – 114 g/km**

Audi TT Roadster 2,0 TFSI 230 hk (169 kW) 370 Nm:

Bränsleförbrukning: 6,1 – 6,0 l/100 km**

CO2-utsläpp: 142 – 140 g/km**

Audi TT Roadster 2,0 TFSI S tronic 230 hk (169 kW) 370 Nm:

Bränsleförbrukning: 6,8 – 6,7 l/100 km**

CO2-utsläpp: 156 – 154 g/km**

Audi TTS Roadster 2,0 TFSI quattro 310 hk (228 kW) 380 Nm:

Bränsleförbrukning: 7,5 – 7,3 l/100 km**

CO2-utsläpp: 174 – 169 g/km**

Audi TTS Roadster 2,0 TFSI quattro S tronic 310 hk (228 kW) 380 Nm:

Bränsleförbrukning: 7,1 – 6,9 l/100 km**

CO2-utsläpp: 166 – 159 g/km**

 

** = beroende på däckdimension

 

Missa inte denna läsning:

Därför är alla Audi så lika – TT-designern Daniel Garant förklarar

Nya Audi TT Roadster och TTS Roadster ser ut precis som jag hoppades!
54
29
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.