Volkswagen Passat GTE – sportig, supersnål laddhybrid

Sportigt och samtidigt supersnålt – nya laddhybriden Volkswagen Passat GTE bjuder på sammanlagt 218 hk från förbränningsmotor och elmotor, 0–100 går på 8,0 sekunder och bilen toppar 220 km/h. Laddhybriden erbjuds även som kombi, VW Passat Variant GTE. Är detta din blivande tjänstebil?

Volkswagen Passat GTE – sportig, supersnål laddhybrid
VW Passat GTE får ungefär samma drivlina som Golf GTE och Audi A3 Sportback e-tron.

I våras presenterade Volkswagen den sportiga laddhybdriden Golf GTE och nu är det dags för storebror att få samma teknikpaket – här är VW Passat GTE. Körsträckan på enbart el är 50 kilometer och den uppgivna bränsleförbrukningen anges till 2,0 l/100 km med CO2-utsläppet 45 g/km – alltså är VW Passat GTE berättigad till svensk supermiljöbilspremie på 40.000 kronor.

Men uppenbarligen har Volkswagen fintrimmat lite extra på Passat GTE, jämfört med Golf GTE. Den sammanlagda systemeffekten är något högre och anges till 218 hk (160 kW) fördelat på 156 hk (115 kW) från bensinmotorn 1,4 TSI och 115 hk (85 kW) samt 330 Nm från elmotorn. Sammanlagda vridmomentet anges till 400 Nm hos Volkswagen Passat GTE (hos VW Golf GTE är siffrorna 204 hk och 350 Nm).

Med full tank (50 liter) och fulladdat batteripaket är körsträckan över 100 mil i Volkswagen Passat GTE. Eftersom EU:s mätnorm är så "snäll" mot laddhybrider blir den uppgivna bensinförbrukningen bara 2,0 l/100 km, i praktiken blir den givetvis mycket högre om man bara kör landsväg och på samma sätt blir bensinförbrukningen noll om man klarar att jobbpendla på enbart eldrift.

Batteripaketet är på 9,9 kWh och det laddas fullt från ett vanligt 230V-uttag på fyra timmar och 15 minuter. Volkswagen erbjuder en "laddstation" för hemmabruk där man kopplar in 16A-ström och då kortas laddtiden till två timmar och 30 minuter.

Precis som hos VW Golf GTE har Volkswagen Passat GTE en ganska hög utrustningsnivå som standard. DSG-låda och LED-strålkastare, autobroms, aktiv farthållare, parkeringssensorer, regnsensor och komfortsäten fram är en del av det som ingår i Passat GTE. En pekskärm på 6,5 tum visar infotainmentsystemet och drivlinan, de som väljer till navigation får en pekskärm på 8,0 tum.

Elmotorn är så stark att den tillåter hastigheter på upp till 130 km/h och med förbränningsmotorn igång ökar topphastigheten till 220 km/h. Framhjulsdrift och sexstegad DSG-låda är standard, 0–100 km/h avverkas på 8,0 sekunder. Något svenskt pris för Volkswagen Passat GTE har vi inte ännu och något definitivt besked när det gäller den eventuella fortsättningen av supermiljöbilspremien har vi inte heller, först när höstbudgeten levereras mot slutet av året vet vi mer. Leveranserna av Volkswagen Passat GTE ska starta under andra halvan av 2015.

Det svenska priset för VW Golf GTE är 369.900 kronor, snubblande nära Audi A3 Sportback e-tron som har nästan samma teknik och kostar från 372.500 kronor. Prisskillnaden mellan Golf och Passat är i grova drag 70.000 kronor, vilket leder oss till gissningen att Volkswagen Passat GTE får ett svenskt pris kring 440.000 kronor. Publik premiär för VW Passat GTE blir det på Parissalongen som öppnar i början på oktober.

 

Missa inte den här läsningen:

Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare

Volkswagen Passat – 10 saker du inte visste om nya storsäljaren

Nya Volkswagen Passat – därför måste den bli lyxigare

Direktrapport: Här provsitter vi nya Volkswagen Passat

 

Det här är definitivt en modell som jag kan tänka mig som tjänstebil! Dags att bryta arm med revisorn...
267
86
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.