XC90 är kronjuvelen i Volvos monter på Parissalongen. Tidigare har bilen visats upp för världspressen i Stockholm, men nu är det dags för den publika debuten. Vi har tidigare skrivit om motoralternativen, pekskärmen, luftfjädringen, säkerhetslösningarna och all annan information om nya XC90.
Nya XC90 släpptes först i en begränsad First Edition-upplaga. Fullsmetad med extrautrustning blev priset saftiga 769.000 för en D5 AWD. Men nu – i samband med premiären i Paris – släpper Volvo de vanliga grundpriserna.
• Billigast blir framhjulsdrivna XC90 D4 (190 hk/400 Nm) med ett instegspris på 489.900 kronor. Då ingår den nya åttastegade automatlådan.
• Vill man ha fyrhjulsdrift måste man välja XC90 D5 AWD (225 hk/470 Nm) som kostar från 554.000 kronor. Det är strax under motsvarande premiumkonkurrent.
• Dyrast blir laddhybriden T8 TwinEngine med ett instegspris på 726.000 riksdaler.
Till Sverige kommer XC90 i tre utrustningsnivåer: Momentum, R-design och Inscription.
Basversionen Kinetic är inte aktuell för svenska konsumenter. Åtminstone inte initialt.
Momentum blir den enklaste versionen inledningsvis. Det betyder en mindre pekskärm på 9,3 tum, 19-tumsfälg, Keyless Entry samt LED-strålkastare med kurvfunktion. Det betyder att signaturlamporna ”Tors hammare” kommer redan från Momentum.
Sedan kan man välja mellan sportiga R-Design eller lyxiga Inscription.
Båda har den större pekskärmen på 12,3-tum, digitalt instrumentkluster, elstolar med skinnklädsel, Drive Mode med olika körprogram.
R-design utmärker sig med ett stylingpaket med 20-tumsfälg, läderklädda sportstolar samt ett speciellt R-designtema på de digitala mätartavlorna.
Luftfjädringen ”Four-C” kostar 16.900 kronor oavsett utrustningsnivå.
Redan nu kan man använda Bygg Bil-funktionen på Volvos hemsida samt mobil-app.
Orderböckerna för nya XC90 – utöver First Edition – öppnas redan nu till veckan.
Dock verkar det som de första leveranserna dröjer till maj 2015, vilket gör att XC90 får en officiell beteckning som ”modellår 2016”.
Priserna på nya XC90
XC90 D5 AWD Momentum (225 hk): 554.000:–
XC90 D5 AWD R-design (225 hk): 594.000:–
XC90 D5 AWD Inscription (225 hk): 594.000:–
XC90 T6 AWD Momentum (320 hk): 576.000:–
XC90 T6 AWD R-design (320 hk): 616.000:–
XC90 T6 AWD Inscription (320 hk): 616.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD Momentum (400 hk): 726.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD R-Design (400 hk): 766.000:–
XC90 T8 TwinEngine AWD Inscription (400 hk): 766.000:–
XC90 mot konkurrenterna
Volvo XC90 D5 AWD | BMW X5 xDrive25d | Mercedes ML 250 Bluetec | Volkswagen Touareg 3,0 TDI | Hyundai Grand Santa Fé AWD | |
Cyl/volym | 4 cyl/1.969 | 4-cyl/1.995 | 4-cyl/2.143 | 6-cyl/2.969 | 4-cyl/2.199 |
Effekt/vrid | 225/470 | 218/450 | 204/500 | 262/550 | 197/436 |
Förbrukning | 5,8 | 5,8 | 6,0 | 6,6 | 7,6 |
Pris | 554.000:– | 568.700:– | 556.700 | 524.900 | 469.900 |