Tesla-teknik i ny Mercedes

Mercedes visar upp sin BMW i3-utmanare på Parissalongen. Med hjälp av Tesla får Mercedes elbil 180 hk och en räckvidd på upp till 230 kilometer. Starkare och längre körsträcka än ärkerivalerna.
Annons

Mercedes låter B-klass facelift begå sin publika debut på Parissalongen. Utöver uppdaterade motorer, ny mediaskärm på 8-tum och LED-strålkastare kommer också elbilen B-klass Electric Drive.

Mercedes är delägare i Tesla, och batteritekniken är hämtad från den kaliforniska elbilstillverkaren. Elmotorn ger 180 hästkrafter/340 Nm och det gör att 0–100 km/h avverkas på 7,9 sekunder. Toppfarten är 160 km/h.

Tillsammans med litiumjon-batteriet på 28 kWh får Electric Drive-versionen en räckvidd på 20 mil. Som tillval finns ”Range Plus” som adderar ytterligare tre mil. Med 23 mils (teoretisk) räckvidd matchar den körsträckan för Nissan Leaf.
Ärkerivalerna BMW i3 och VW e-Golf klarar maximalt 19 mil.

Ett ytterligare köpargument för B-klass Electric är de generösa innerutrymmena, som är intakta jämfört med vanliga B-klass. Batterierna är monterade under golvet, vilket betyder att bagagevolymen på hela 501 liter är intakt – bäst av alla elbilar på marknaden. 

Tesla-teknik i ny Mercedes
B-klass facelift känns igen med på LED-strålkastare (tillval) och nya LED-slingor på bakljusen. 4Matic blir tillval på 250, 200 CDI och 220 CDI.
Tesla-teknik i ny Mercedes
Nr 21-2014 finns i butik från 2 oktober.

Priset är inte fastställt, men räkna med att prislappen hamnar kring 400.000 kronor.
Om det är för dyrt finns övriga motoralternativ till B-klass.

Nytt för B-klass facelift är att förbrukningen sänks något på samtliga motoralternativ. Snålast är B180 CDI Edition som klarar sig på blott 3,6 l/100 km.
Dessutom kommer fyrhjulsdriften 4Matic till dieselversionerna 200 CDI samt 220 CDI.

I senaste numret av ams – 21/2014 – testar vi B180 mot BMW:s nya 218i Active Tourer samt tre andra konkurrenter. Finns i butik nu, eller köp tidningen digitalt här.

Annons
Annons
Rulla till toppen