Den sista supermiljöbilspremien är inte utbetald

Just nu svävar flera hundra köpare av supermiljöbilar i ovisshet om de kommer få den statliga premien på 40.000 kronor eller inte. "Vi råder våra kunder att avvakta med att beställa fler supermiljöbilar, om inte bilhandlaren kan garantera premien", säger Ronny Svensson på Ynnor.

Mitsubishi har ökat försäljningen rejält efter lanseringen av laddhybriden Outlander. Men nu är det osäkert om köparna får ta del av supermiljöbilspremien.

Enligt Martin Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen, är så få supermiljöbilspremier kvar att betala ut att handläggarna på myndigheten måste vara noggranna så att rätt bilköpare får de sista utbetalningarna. Till slut handlar det om att en köpare får den sista premien på 40.000 kronor och att nästa, som kanske köpte sin bil samma dag, blir utan.

Nu behandlas de supermiljöbilar som nyregistrerades i augusti. Enligt branschorganisationen Bil Sweden var de 543 stycken men så få premier återstår att betala ut att inte ens alla de som köpte nya supermiljöbilar i augusti kommer att få premien.

Redan från början var det sagt att premien ska utbetalas till de 5 000 första som köper en ny supermiljöbil. Från 1 januari 2012 och så länge pengarna räcker, dock som längst till 31 december 2014. Den 23 september hade Transportstyrelsen betalat ut 2.679 av årets 3.000 premier och alla som köper supermiljöbilar får alltså inte premien.

I maj uppmärksammade Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, att pengarna till supermiljöbilspremien skulle ta slut innan årsskiftet. Sedan i juni, då 602 nya supermiljöbilar registrerades, har antalet stadigt sjunkit och var i september endast 358 stycken.

"Frågan är om Bil Swedens utspel inte var ett rop på vargen, som fick köpare att avstå från att beställa en supermiljöbil", säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulterna Ynnor AB.

Under valrörelsen utlovade Alliansregeringen att tillföra ytterligare 75 miljoner kronor till supermiljöbilspremien under 2014. Efter valet har den nya regeringen inte tagit ställning till detta vallöfte utan har istället flaggat för en ny miljöbilspremie, dock utan att ännu avslöja några detaljer.

"Jag räknar inte med att det blir mer pengar", säger Ronny Svensson. "Just nu råder vi våra kunder att avvakta att beställa supermiljöbilar."

Syftet med supermiljöbilspremien har varit att öka försäljningen och användningen av nya bilar med låg klimatpåverkan. Premien på 40.000 kronor är tänkt att täcka en del av den beräknade merkostnaden för en elbil eller laddhybrid på mellan 100.000 och 150.000 kronor, bland annat på grund av dyr batteriteknik.

Förra året uppmärksammade Ynnor att bilhandeln registrerade supermiljöbilar, fick premien på 40.000 kronor och sedan exporterade dessa nya bilar till Holland, där efterfrågan på Volvos laddhybrider var ännu större än i Sverige. Sedan dess har detta missbruk dock avtagit och de allra flesta supermiljöbilar som nu nyregistreras rullar också på de svenska vägarna.

Läs också: Så kan bilhandlarna kassera in miljöbilspremien
Läs också: Ny miljöbilsbonus i regeringsförklaringen

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en supermiljöbil även utan att få supermiljöbilspremien.
18
81
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.