Intervju: ”Volvo XC90 är i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna”

Volvo XC90 inte bara Zlatans nya bil, den är Volvos stjärna på Parissalongen. Vi har fått fler detaljer om hur utvecklingsarbetet gått till. Kent Johansson, affärschef för 90-modellerna, är påtagligt stolt över vad teamet åstadkommit: "Volvo XC90 är i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna!"

Intervju: ”Volvo XC90 är i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna”
Kent Johansson som är affärschef för ”Kluster 90” hos Volvo Cars. Det innebär att han ansvarar för de kommersiella aspekterna av projektet.

Nya generationen Volvo XC90 är på väg ut på marknaden och just nu får den sin publika premiär på Parissalongen. Vi fick en pratstund med Kent Johansson som är affärschef för "Kluster 90" hos Volvo Cars och han berättade mer än gärna om nya XC90 för auto motor & sport.

Frågorna nedan är markerade med halvfett typsnitt, Kent Johanssons svar markeras med "KJ:".

* Du är ansvarig för "Kluster 90" på Volvo Cars, det blir alltså fler 90-modeller förutom XC90?

KJ: Ja, som du säkert förstått kommer det flera 90-modeller som vi inte visat upp ännu. Vi jobbar med olika segment, sedanmodell och kombi och Cross Country. Du får gissa själv, hehe… Jag spenderar minst tid med XC90, den är i slutskedet för min del.

* De första XC90-karosserna har gått av bandet?

KJ: Ja, innan semestern byggde vi de första. Vi har investerat väldigt stora belopp i karossfabriken. Det här är kommersiell launch av XC90, men vi hade också en industriell launch som vi inte får glömma bort. Vi har 300 nya robotar i karossfabriken. Bara att se all denna utrustning komma på plats, det är en mäktig syn. När vi började i våras hade vi en hel fotbollsplan med robotar, då får man respekt när man går in i den hallen. "Allt detta måste fungera" tänkte vi då, och nu vet vi att det funkar. Nu handlar det om trimning, det är en processindustri där vi börjar väldigt sakta och steg för steg ökar tempot.

* När köpte ni pressverktygen till XC90?

KJ: De köptes in förra sommaren, 2013. Det är en tung investering. Det är en del av de 75 miljarderna som vår vd Håkan Samuelsson har berättat om tidigare.

* När ökar tempot i fabriken?

KJ: Det börjar nu, går successivt upp. Vi gör det i steg under hösten. Fram till början av 2015. Målet är att vi har full produktion i vecka 5, nästa år.

* Vad är det som kan gå fel i en sådan här uppstart?

KJ: Mycket! När vi startade upp fabriken första gången så slocknade hela Hisingen. Strömmen räckte inte till. Förändringen på infrastrukturen är så stor att energidistributionen inte räckte till. Vi fick börja med att träffa Göteborg Energi och diskutera vad som behövda justeras. Allt kan hända – det är det som det gör det spännande.

 

Här får Zlatan nyckeln till sin nya Volvo XC90, nummer 10, av vd Håkan Samuelsson. Klicka för att läsa artikeln.

* Alla leverantörer ska också in i processen?

KJ: Ja, vi har cirka 400 leverantörer till XC90, 4.600 nya artikelnummer. Totalt finns det 1.500 – 1.600 artikelnummer på en bil men vi har så många varianter. Olika färger, bara backspeglarna finns det tio olika kulörer på – då blir det tio olika artikelnummer.

* Montörerna, hur lång tid tar det att utbilda bilbyggarna?

KJ: Vi startade för ett år sen. Vi tar det i steg. De bilar ni ser här är byggda i vår prototypverkstad. Vi lånar in gruppledarna från produktionslinan i fabriken, de bygger och så tar de utbildningen vidare och utbildar sin grupp. Sen måste vi utbilda och lära alla säljare om produkten, utbilda alla mekaniker, och så vidare. Det är också en process som startar nu.

* När man startar upp ett sådant här projekt måste väl ambitionen vara att göra allt bättre än föregångaren. Har du några exempel på sådant som du är stolt över?

KJ: Absolut! När vi startade för fem, nästan sex år sedan stod vi med en ägare (Ford) som skulle lämna oss och vi var tvungna att göra allting själva – vilket var på både gott och ont. Vi fick chansen att verkligen tänka till och det är inte ofta man skapar en ny plattform – det är väldigt sällan. Vi fick starta med ett vitt papper och det första vi skapade var vår fyrcylindriga motorstrategi. Det är den som sätter designen, det är den som sätter krockprestanda, det bestämmer miljöpåverkan – och den har betydelse, tänk på att vi byggde över 600.000 av gamla XC90 – och motorerna bestämmer även innerutrymmena. Då kunde vi flytta det som vi kallar för mellanbrädan (torpedvägg) framåt och skapa mer utrymme i kupén. Vi är världsledande när det gäller utrymme i den här storleksklassen. De utrymmen som vi har i XC90 är helt i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna. Det här är en sjusitsig bil, det är det som är erbjudandet, den gamla var bra men det här är världsklass.

* Något annat som du är stolt över?

KJ: Proportionerna på bilen är jag väldigt stolt över. Bilen har pondus, självsäkerhet, syns i trafiken. Och sen det som vi kallar för "HMI, Human-Machine Interface" med digital display och få nyttja all teknik som vi är vana vid från smartphones, iPad och allt vad det nu är vi har i hemmet. Våra barn och ungdomar lever med det här, de kan området bättre än vi som är 50+, bara att acceptera som det är. Bilen är gjord för framtiden, har varit fantastiskt spännande att få vara med på den resan med all ny teknik. Det är fascinerande att se vad människor som kan det här, som är 25–30 år, kan åstadkomma. Och det kommer mer.

Sen säkerheten förstås. Det här är en av de absolut säkraste bilarna i världen. Det är en Volvo, ingen nyhet. Vi har lyckats plocka in en hel del nya grejer på det området. Vi vet att gamla XC90 blev ett riktmärke hos våra konkurrenter, den satte ribban för vad som är möjligt och många av konkurrenterna kunde inte nå upp till samma nivå. Och de har inte sett den nya ännu, bara vänta… Vi har ju fantastiskt bra relationer med de olika krockmyndigheterna runt om i världen. Om du tar USA som ett exempel, ofta är vi ju med när krockstandard ska sättas och kan visa hur långt det är möjligt att komma. Då kan myndigheten välja om de vill följa den bästa, eller lägga nivån lite lägre.

 

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har fått se "sin" första bilmodell lanseras. Om något år väntar nya S90 och V90, efterföljarna till dagens S80 och V70.

 * På en sådan här resa händer det alltid oväntade saker. Är det något speciellt som överraskade?

KJ: Vi kör ju av vägen ibland när vi provar bilar. Vi har lyssnat på kunderna i en sådan omfattande grad under resans gång att vi fått nya intryck. Vi har designat om delar av bilen. Vi fick inte tio av tio möjliga poäng i våra kliniker. Vi var inte riktigt nöjda med hur exteriören såg ut, tyckte inte att den hade de linjer vi ville ha. Vi fick ett kvitto på det, Thomas Ingenlath fick göra om en del och vi kämpade mycket. Vi har haft många duster men det är det som är det roliga, även om man inte vinner alla diskussioner så tog vi ändå rätt beslut – oavsett vem det var som fick rätt. Jag har aldrig under mina 35 år i bilindustrin haft så utmanande diskussioner kring så många olika områden på en bil. Design, konstruktion eller affärsområdet – som jag har ansvar för. "Var ska vi spendera pengarna?" det är det som är den stora frågan när man ska bygga bil. Varit fantastiskt roligt, när man tittar i backspegeln.

Ett annat problem var att vi hade en gammal produkt, tolv år. Den sålde fantastiskt bra, trots allt. Men nu har vi en ny produkt och vi sätter prisnivån där vi anser att den ska vara. Nu gäller det att övertala hela vår försäljningsorganisation att följa med på den här resan, att nå alla med våra argument. Globalt 2.000 handlare, gånger tio personer i varje bilhandel. Det är en lång resa, kan jag säga. Kommunikation är svårt, det kräver mycket resurser och energi.

Att göra det utan att visa bilar är inte lätt, det måste fram hårdvara. Vi byggde därför en XC90 i plast och frigolit. Var klar våren 2013. Den plastbilen har rest fyra varv runt jorden, bara för att kommunicera vart vi är på väg. Den mest beresta XC90 som finns, haha! Eventuellt kommer vi att ställa ut den, det var ju en startpunkt trots allt.

* Hur ser dina kinesiska kollegor på nya XC90?

KJ: Dom är entusiastiska, segmentet växer så starkt i Kina just nu och suget är enormt. Kina vill ännu mer. Vi hinner inte med. Vi får ta det steg för steg. Vi får inte göra fort och fel, utan ska göra rätt. De vill fortsätta utveckla, göra fler modeller.

* Blir det någonsin aktuellt att bygga nya XC90 någon annanstans än i Göteborg?

KJ: Det tror jag. Och varför inte? Historiskt sett har vi byggt bilar i många länder, Kanada, Sydafrika, Malaysia, och så vidare. Det där tittar vi på löpande. Indien är till exempel en jätteintressant marknad. Hänger mycket på myndigheterna lokalt. Lokala miljökrav, till exempel.

* Volvo sålde under sina glansdagar 140.000 bilar per år i Nordamerika. Men nu är försäljningen halverad och den här våren har inte heller varit så positiv. Hur ser du på nya XC90 i det sammanhanget?

KJ: 30 procent av XC90 kommer att säljas i USA, 20 procent i Kina. Jag tror att Kina går om USA om några år, men det är fortfarande Nordamerika som är viktigast. Vi har haft jättemycket dialog med våra amerikanska vänner under hela utvecklingen. Vi har intervjuat i kundkliniker och gjort olika undersökningar. Nya XC90 får hela tiden full pott. Det stärker våra amerikanska handlare som nu verkligen har något roligt att se fram emot. Dom längtar. Längtan är så stor att de vill att vi ska starta tidigare, men vi kör redan fullt tempo i uppstarten. Planen är tajt, det ska den vara, men realistisk.

* Volvo XC90 får bara fyrcylindriga motorer, är det en nackdel?

KJ: Om man tittar på var vi kommer från och vart vi är på väg så kan jag säga att jag jobbat med modellutveckling i tio års tid och med de lagkrav som finns på alla marknader blir det väldigt betungande att ständigt uppgradera och anpassa många motoralternativ. Historiskt har vi haft väldigt många olika drivlinor, nu har vi bara två – bensin och diesel. Istället för att jobba med 20 drivlinor som ska uppgraderas varje år kan vi koncentrera oss på två. Då blir det mer resurser på de två och därmed bättre resultat. Det var mycket mer komplext förut, både i test och i produktion. Ta bara antalet kabelmattor som krävdes för alla dessa olika motorer och modeller. Nu har vi två, det är rätt väg att gå.

* Man brukar säga att näst efter motorn och transmissionen är kablaget, kabelmattan, det dyraste på en bil?

KJ: Ja, så är det. Den förenklingen vi nått är inte bara en fråga om kostnad, det handlar också om att vi kan öka kvalitén. Ju färre grejer man har, desto enklare är det att hålla reda på.

Volvo XC90 Paris show 2014

I början på nästa år, 2015, ska Volvo "takta upp" till full fart i den utbyggda Torslandafabriken. De första leveranserna till kund av nya XC90 beräknas ske i mars/april. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

* Vad är dina nya utmaningar, nu när du kan lämna XC90 bakom dig?

KJ: Vi fortsätter i "Kluster 90" där vi jobbar med fler modeller. Mer än en, kan jag säga. Mitt uppe i ett intensivt besked och vi har fått tummen upp från företagsledningen, besluten är tagna och nu gäller det att verkställa. Och ni blir inte besvikna, det kan jag lova.

* Hur spikade är de andra 90-modellerna, vet ni exakt hur de ska se ut och vad de innehåller?

KJ: I stort sett färdigt. I en utvecklingsplan kan man säga att cirka 20 månader innan produktionsstart så är allt utvecklingsarbete klart. Då är ritningarna gjorda. Pennan läggs ner, ingenjörerna flyttas till nya uppdrag. Sen sker det alltid små justeringar här och där, men till 95 procent är bilen "fryst".

Vi har haft möjlighet att utveckla 90-modellerna parallellt, vilket varit en fantastisk fördel. Även 60-klustret har vi haft med oss i bakhuvudet, det är där tricket är att göra jobbet effektivt, tänka rätt från början. Med en tydlig kravspecifikation kan du göra jobbet för flera modeller samtidigt.

* Den här plattformen ska leva långt in på 20-talet när kraven på utsläpp är väldigt mycket strängare. Är det bara hybridmodeller och laddhybrider som gäller då?

KJ: Ja, då är vi inne och spekulerar kring en osäker framtid. Det hänger väldigt mycket över vad lagstiftarna bestämmer. Nya XC90 kommer att ligga på cirka 62 g/km i CO2-utsläpp, som laddhybrid. Det blir en mix av olika åtgärder för att hamna rätt. Hybridmodeller är en del av mixen.

* Du som representant för biltillverkarna, finns det något från myndigheterna som du skulle vilja ha som du inte fått?

KJ: Samsyn. Det är vår största akilleshäl. Europa har sina krav, USA har andra krav, Kina en tredje version. De liknar varandra i mycket, men är inte exakt samma. Rent kostnadsmässigt får vi lägga väldigt mycket jobb på att uppfylla alla dessa olika regler. Vore mycket bättre om vi kunde göra ett jobb, istället för tre. Alla biltillverkare säger samma sak, förenkla och samordna. Kunden får inte ut något mervärde av alla dessa olika regler.

* Är det här din nästa tjänstebil?

KJ: Hoppas det. Om det blir någon över, men det är jag inte säker på. Vi som anställda har ingen förtur. Däremot har jag haft möjlighet att köra nya XC90, i USA och i Sydafrika. Körde den innan semestern. Det är en fantastisk upplevelse. Stora rymden, ser bra ut genom rutorna. Väldigt fin fram- och bakvagn. Det är en stor bil, det hör till i segmentet, men XC90 känns som en liten bil när man kör den. Vi har väldigt många kvinnor som kör och äger en XC90 och de kommer att älska den här nya bilen, eftersom den är så lätt att köra. Tyst inne i bilen. Både prestanda och bränslesnålhet. Fantastiskt trevlig att köra – hoppas du kommer på provkörningen.

* Konceptbilarna som Thomas Ingenlath tog fram fick många priser och utmärkelser. Crossover-versionen som visades i Detroit är min personliga favorit, den borde ni bygga!

KJ: Konceptbilarna är inte borta. Vi får se vart den här resan tar oss, möjligheten att serieproducera någon av konceptbilar finns kvar. Vänta och se!

 

Missa inte denna läsning:

• Nya Volvo XC90 – så dyr blir den

• Här får Zlatan nycklarna till sin nya Volvo XC90 First Edition no 10 

Håller med, Volvo XC90 blir en tuff konkurrent i sitt segment!
867
85
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.