Tesla S P85D – ny, snabbare modell med fyrhjulsdrift

Finns det några brister hos Tesla Model S? Möjligtvis att det saknas fyrhjulsdrift, men det är numera åtgärdat med nya modellen Tesla S P85D, där sista bokstaven står för "Dual Motor All Wheel Drive". Med dubbla elmotorer förbättras regenereringen av bromskraft och förbättrat grepp samt högre effekt ger också snabbare acceleration, 0–100 km/h ska gå på under fyra sekunder. I starkaste utförandet, Tesla S P85D Performance, blir toppeffekten hela 700 hk.

Tesla S P85D – ny, snabbare modell med fyrhjulsdrift
Räckvidden på fyrhjulsdrivna Tesla förlängs med cirka 1,5 mil, jämfört med bakhjulsdrivna Modell S.

Det har bubblat av rykten på nätet länge och under gårdagens presskonferens kunde Elon Musk bekräfta det som många redan gissat – Tesla Model S får fyrhjulsdrift som tillval. Tilläggsbokstaven D ska utläsas som "Dual Motor All Wheel Drive" och fyrhjulsdriften ska erbjudas i tre modeller med olika toppeffekt ­– 381 hk (280 kW) eller hela 700 hk (515 kW).

Den nya fyrhjulsdrivna modellen Tesla S 60D har ett 60 kWh batteripaket och dubbla elmotorer, fram och bak, med en toppeffekt på respektive 190 hk (140 kW). Sammanlagda effekten anges till 381 hk (280 kW). Räckvidden i Tesla S 60D anges till 36 mil och 0–60 mph (96 km/h) ska gå på 5,7 sekunder.

Mellanmodellen Tesla S 85D har också dubbla elmotorer med samma effekt och fyrhjulsdrift, men ett större batteripaket på 85 kWh. Räckvidden i Tesla S 85D ökar till 47 mil och accelerationen 0–60 mph (96 km/h) går lite snabbare och anges till 5,2 sekunder.

Toppmodellen Tesla S P85D Performance blir en riktig värsting med större och kraftfullare elmotorer. Bak sitter en motor som ger 477 hk (350 kW) och fram sitter en 224 hk (165 kW) elmotor. Sammanlagda effekten blir då prick 700 hk (515 kW). Räckvidden i Tesla S 85D Performance blir något kortare, 44 mil, men accelerationen blir blixtrande snabb och 0–60 mph (96 km/h) ska gå på 3,2 sekunder enligt Tesla. Det är en sekund snabbare än den bakhjulsdrivna Tesla S P85.

På strippen ska prestandamodellen Tesla S P85D Performance kunna köra kvartsmilen på 11,8 sekunder och får dessutom en omarbetad, sportigare fjädring. De större elmotorerna på P85D Performance ökar vikten med 130 kilo. I Tesla S 60D och 85D är elmotorerna något mindre (jämfört med bakhjulsdrivna elmotorn) och där ska viktökningen vara betydligt mindre.

Fyrhjulsdriften ger inte enbart bättre grepp och framkomlighet, enligt Teslas vd Elon Musk kan de dubbla elmotorerna på ett bättre sätt regenerera bromskraft, vilket gör att räckvidden förlängs med cirka 1,5 mil (jämfört med bakhjulsdrivna Modell S). Teslas ingenjörer arbetar även med en självkörande, autonom, version av Model S. Men ännu så länge är lagkraven på autonoma bilar så luddiga och ofärdiga att en självkörande version inte går att släppa ut på marknaden. Däremot kan tekniken användas för autobroms och parkeringsassistans där bilen själv kan hitta en tom parkeringsruta och ställa sig där.

Leveranserna av de tre nya, fyrhjulsdrivna Tesla S-modellerna ska börja i februari. Priset i USA för Tesla S 85D Performance börjar vid 120.000 dollar, svenska priser har vi i skrivande stund inte. Tesla S 60D ska kosta 75.070 dollar, priset i USA för Tesla S 85D anges till 85.070 dollar.

 

Wow, med fyrhjulsdrift och 700 hk blir Tesla S P85D Performance världens bästa bil!
553
84
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.