Vinterdäck: Här är expertens smartaste tips

Många tycker att bildäck är lika kul som ett tandläkarbesök, och man vet att det blir dyrt i båda fallen! Men se istället nya däck som en investering i säkerhet för dig och din familj. Och glöm inte att däckens egenskaper försämras med slitaget, vänta inte för länge med bytet. Speciellt vinterdäck måste bytas i god tid, långt innan den lagstadgade gränsen vid tre millimeters spårdjup.
Annons

Förra gången du köpte nya däck gjordes hemläxan på rätt sätt. Tidningstesterna lästes noga, du valde ut några riktigt bra däck och sökte sen bästa pris på nätets prissajter och hos dina lokala däckhandlare. Duktigt jobbat – det blir en guldstjärna!

Men hur slitna är däcken idag? För att inte fastna i den allmänna stressen när första halkan kommer bör du ta en noggrann koll på dina vinterdäck, helst i god tid. Kanske är det dags att byta däck och då bör du göra innan vinterföret slår till.

Först och främst gäller det att kontrollera djupet på däckmönstret. Sommardäck har en upphöjd ”ribba” (TWI, Tire Wear Indicator) som går på tvärsen över däckmönstret och den markerar djupet 1,6 millimeter. Det är gränsen för däckbyte för sommardäck. Om farbror polisen har synpunkter på dina slitna däck så kan det var bra att veta – innan bötesblocket kommer fram – att det är 75 procent av slitbanan som ska ha minst 1,6 millimeter spårdjup. Något snedslitna däck är alltså tillåtet. Allt för slitna däck leder för övrigt till böter på 1.200 kronor.

Gränsen 1,6 millimeter är etablerad sedan länge i många länder och om det är någon som undrar så sträcker den sig ända tillbaka till tiden med mått i enheten tum. 1/16-dels tum är 1,5875 millimeter. Ett annat område där tum envist lever kvar på däck är diametern på fälgen, trots att alla andra dimensionsmått anges i millimeter och procent.

Men med vinterdäcken blir det inte lika enkelt, där de nationella reglerna ser lite olika ut och vi i Sverige har gränsen tre millimeter. I vissa länder har man ingen speciell gräns för slitage på vinterdäck (1,6 millimeter gäller) men i till exempel Tjeckien är gränsen fyra millimeter för vinterdäck.

Med en linjal eller tumstock kan man få en hygglig bild av spårdjupet i vinterdäcken men mer exakt blir det att mäta med ett skjutmått. Det finns även speciella djupmätare för däckmönster men de brukar vara svåra att hitta i vanliga biltillbehörsbutiker. Professionella, digitala mönsterdjupmätare ligger kring 300–800 kronor och ska du bräcka dina garagekompisar är det en sådan du ska önska i julklapp. Hade jag jobbat på en däckkedja skulle jag tagit fram en enkel djupmätare i plast och satt firmanamnet och telefonnumret på baksidan, för att sedan skänka en sådan till varje kund som kommer in i butiken. Ni som jobbar i däckbranschen – sno den här idén direkt!

Har du en femkrona i fickan går det att få ett hum om man kör lagligt eller ej. Mellan femmans övre, horisontella kant och till ytterkanten på myntet är det tre millimeter. På Nokians däck finns siffror i mönstret som visar slitagedjupet, väldigt fiffigt men det är ett skyddat patent som gjort att andra däcktillverkare inte använt samma märkning.

Varken för sommardäck eller vinterdäck är det den lagliga gränsen på 1,6 eller tre millimeter det mått som bör avgöra ditt däckbyte. Däckens prestanda försämras långt innan dessa gränser, framför allt på blöta vägar. För att ett däck ska få kontakt med underlaget måste vatten eller snöslask transporteras bort, utåt sidorna och rakt bakåt. Det sker genom ”kanalerna” i däckmönstret och man behöver inte vara hjärnkirurg för att inse hur slitna däck försämras i vätan.

Om hastigheten ökar – eller mönsterdjupet är lågt – kommer en punkt när däcket tappar kontakten med underlaget. Det kan ske ganska plötsligt och som förare känner man sig fullständigt maktlös. Det enda man kan göra är att hålla ratten rakt och vänta på att hastigheten sjunker och däcken återfår kontakten. De som är religiöst lagda hinner som regel be en bön innan vattenplaningen (eller slaskplaningen) upphör. Ateister brukar bli blixtreligiösa och be en bön de också.

Redan vid fem millimeters spårdjup är vinterdäckens förmåga att stå emot slaskplaning märkbart försämrad. Därför rekommenderas däckbyte senast vid fyra millimeters spårdjup. Har du möjlighet att byta tidigare – gör då det!

Vinterdäck: Här är expertens smartaste tips
Vissa däcktillverkare har nedsänkta symboler i däckmönstret som markerar slitagedjupet. Nokian har till exempel siffror som visar hur slitna däcken är men även en ”snöflinga” som slits bort – då är det hög tid att byta till nya vinterdäck. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Dubbfria, nordiska vinterdäck kan bli ganska luriga till sin karaktär när de slitits ner till fyra–fem millimeters spårdjup. De håller i relativt stabilt vid kurvtagning men när gränsen närmar sig kan de släppa sidgreppet plötsligt. När nordiska, dubbfria däck har större mönsterdjup på sju–åtta millimeter släpper de sidgreppet mjukare och som förare har man lättare att hämta hem en sladd. Av den anledningen är det starkt rekommenderat att byta ut nordiska, dubbfria friktionsdäck senast vid fem millimeters spårdjup.

Dubbade vinterdäck med bra dubbutstick kan ha hyggligt grepp ner mot fyra millimeters spårdjup. Men även med dubbdäck ska man vara medveten om att slaskplaningen inte alls är så bra med slitna däck (fyra–fem millimeter), jämfört med de som ligger kring sex–åtta millimeter.

Ett område som skiljer nordiska, dubbfria friktionsdäck från europeiska friktionsdäck är våtgreppet. För att få bättre grepp på snö och is har nordiska friktionsgrepp som regel längre bromssträcka på våt asfalt, jämfört med europeiska friktionsdäck. Jämfört med bra sommardäck har nordiska friktionsdäck betydligt sämre bromssträcka på våta vägbanor.

När våren kommer finns det en del som väntar med att lägga på sina sommardäck och istället ska ”köra slut” på friktionsdäcken – vilket inte alls är bra. Slitna, nordiska friktionsdäck kan ha 50–100 procent längre bromssträcka, jämfört med de sommardäck som står hemma i garaget.

Tyvärr har vi ingen ”sommardäckslag” i Sverige som kan förbjuda farliga friktionsdäck, men det borde vi ha. Ett slitet friktionsdäck vattenplanar tidigt och det har fördelen att föraren får en mycket påtaglig varning om att däcken försämrats. Men när man försöker bromsa på våta sommarvägar med nordiska friktionsdäck får man ingen varning förrän det är för sent – bilen går helt enkelt inte att få stopp på.

Istället för att se nya däck som en tråkig utgift borde du se ett byte som en investering i säkerhet för dig och din familj. Tänk också på att däckutvecklingen går snabbt, nya däckmodeller presterar som regel betydligt bättre än sina föregångare. Läs biltidningarnas däcktester och gör ett klokt, medvetet val. Investera i säkerhet, det ångrar du aldrig!

 

Missa inte denna läsning:

Vinterdäcktest i auto motor & sport nummer 22-2014

Vinterdäck: Här är expertens smartaste tips
Det här slitna sommardäcket är på vippen att vara olagligt. Som vi ser är spårdjupet nästan nere i samma nivå som ”ribban” som går på tvärs över däckmönstret. Däcket är inte olagligt, men absolut inte lämpligt att köra med ändå. Våtegenskaperna är dåliga, däcket riskerar att vattenplana och bromsförmågan på vått har försämrats. Byt däck i god tid, sommardäck gärna vid tre millimeters spårdjup – vinterdäck ännu tidigare!
Vinterdäck: Här är expertens smartaste tips
Glöm inte bort att kontrollera däcktrycket, varje månad men helst oftare. Korrekt tryck får man med ”kalla däck”, det vill säga om man inte kört mer än någon kilometer. På vintern kan man fylla på med 0,2 bar extra för att kompensera för kylan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen