Volvo laddar för XC90 – 1.300 nya jobb

Nya Volvo XC90 ska lyfta Volvos försäljning och för att hinna med efterfrågan startar man ett tredje skift på Torslandafabriken. Det innebär att 1.300 nya arbeten skapas, en ökning med nära 40 procent. Kapaciteten i Torslanda ökar till 300.000 bilar årligen och det totala investeringsprogrammet hos Volvo Cars omfattar 75 miljarder kronor.
Annons

Den förmodade, stora efterfrågan på bilen nya generationen XC90 har inneburit omfattande förändringar i Volvos Torslandafabrik. 24 april öppnade Volvo sin stora tillbyggnad ”TA3” i Torslandaverken och samma dag firade fabriken officiellt sitt 50-årsjubileum. Med TA3 utökas kapaciteten i fabriken från 200.000 till 300.000 bilar per år, en ökning med 50 procent.

För att hinna med efterfrågan återinförs det tredje skiftet i Torslandaverken under första kvartalet 2015. De som blickar tillbaka minns nog hur bank- och finanskrisen under hösten 2008 radikalt minskade efterfrågan på bilar och Volvo Cars drog då in det tredje skiftet. I december samma år fick 2.721 Volvoanställda lämna sina jobb som en del av ett stort sparpaket.

Men från och med nästa år blir det alltså full fart igen med tre skift, dygnet runt, i Torslandafabriken. Därmed utnyttjas kapaciteten till fullo och ett nytt arbetstidsavtal ska öka flexibiliteten i produktionen. Det tredje skiftet ger 1.300 nya arbetstillfällen och Torslandafabriken sysselsätter då 4.600 personer. I Torslandaverken produceras nu Volvo S60, S80, V60, V70, XC70 och de första karosserna av nya XC90 modeller började byggas i början på sommaren. Stegvis under hösten ökas produktionstakten av XC90 och bilbyggarna utbildas på den nya modellen.

Nya generationen Volvo XC90 är den första bilmodellen som baseras på den flexibla, egenutvecklade ”Scalable Product Architecture” (SPA). Samma plattform används för nya S90 (ersätter S80) och V90 (ersätter V70) som kommer cirka ett år efter att XC90 når sina första kunder. Expansionen i Torslandafabriken ingår i Volvo Cars pågående investeringsprogram på 75 miljarder kronor i nya produkter och produktionskapacitet.

Globalt ökade Volvo sina kundleveranser med 9,2 procent under årets första nio månader. Prognosen för helåret 2014 är 470.000 bilar vilket innebär en tillväxt på tio procent och i så fall ett nytt försäljningsrekord för företaget. Nuvarande rekordet är från 2007 då Volvo sålde 458.000 bilar. Med nya Volvo XC90 förväntas leveranserna från Torslandafabriken under nästa år nå en nivå som innebär ett nytt rekord i Volvos historia.

 

Missa inte denna läsning:

Intervju: ”Volvo XC90 är i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna”

 

Annons
Annons
Rulla till toppen