Däckexperten: ”EU:s däckmärkning lurar konsumenterna”

Höstens första vinterdäcktest hos auto motor & sport visar ännu en gång att EU:s däckmärkning är en usel vägledning för konsumenterna. Betygen för våtegenskaper och rullmotstånd har väldigt lite att göra med hur bra vinterdäcken presterar. Enligt auto motor & sports däckexpert Pär Brandt är EU:s däckmärkning vilseledande och i vissa fall farlig då den kan leda konsumenten helt fel i sitt val av vinterdäck.

Däckexperten: ”EU:s däckmärkning lurar konsumenterna”
Att testa vinterdäck är ett mödosamt arbete där väldigt många mätdata måste samlas in, på ett säkert och repeterbart sätt.

Sedan den 1 november 2012 är det obligatoriskt med en så kallad "EU-etikett" på sommardäck och dubbfria vinterdäck. Betygsättningen i de tre kategorierna ska ge bilägarna ett underlag som underlättar valet av däck. Genom att till exempel välja lättrullade däck kan bilägaren minska bränsleförbrukningen, spara pengar och samtidigt minska miljöpåverkan. Svenska Energimyndigheten kallar EU-etiketten för "energimärkning av däck".

De första undersökningarna som gjordes förra året visade att väldigt få lät sig vägledas i valet av däck genom att titta på EU-etiketten, inte heller i media har märkningen blivit speciellt uppmärksammad. Kanske bra, med tanke på våra erfarenheter så här långt av EU-märkningen.

I vårt första sommardäcktest i nummer 7/2013, efter att EU-etiketterna blivit obligatoriiska, hade vi med tretton sommardäck. Testvinnaren Dunlop Sport BluResponse och näst sämst placerade däck hade båda en EU-etikett med betygen B för rullmotstånd och A för våtgrepp. Trots att de båda däcken hade samma EU-betyg var det alltså en dramatisk skillnad i prestanda.

auto motor & sport, nummer 22-2014, vinterdäcktest

I nummer 22-2014 finns vårt första vinterdäcktest. Klicka på bilden ovan för att läsa mer.

Första vinterdäcktestet i höst publiceras i auto motor & sport nummer 22-2014 (klicka för att läsa mer). Där har vi med tio dubbfria, europeiska friktionsdäck i den mycket vanliga dimensionen 205/55R16. Även denna gång var det svårt att se relationen mellan EU-etikettens betyg och de egenskaper som testet redovisar. Vår däckexpert Pär Brandt menar att testet är ännu ett bevis på att däckmärkningen vilseleder konsumenterna.

* På vilket sätt menar du att EU-märkningen är vilseledande?

Pär Brandt, PB: Blotta förekomsten av betyg ger konsumenten intrycket att detta är en viktig vägledning. Speciellt utvalda egenskaper som måste beaktas i valet av däck. Vårt test visar ännu en gång att det är helt fel. EU-märkningen är vilseledande och i värsta fallet farlig.

* Farlig – på vilket sätt då?

PB: Allt fler däckköpare letar sina däck på nätet. Via olika jämförande prissajter kan man relativt snabbt komma fram till ett köpbeslut – utan att prata med en kunnig person i fackhandeln. Eller för den delen läsa ett färskt och seriöst däcktest i en biltidning. EU-betygen blir då den enda – och tyvärr felaktiga – vägledningen. Konsumenten väljer i värsta fall ett dåligt däck som inte alls passar i vårt nordiska klimat och presterar dåligt.

* Kan du ge några exempel hur EU-betygen och däcktestets resultat skiljer sig den här gången?

PB: Både testvinnaren och det sämsta däcket i testet har samma höga EU-betyg för våtegenskaper, betyg "A". Enligt vårt test får vinnaren 9,5 av 10 möjliga poäng när det gäller våtegenskaper, däcket som kom sist i vårt test får 6,8 poäng. Hur kan sämsta och bästa däcket i vårt test få samma EU-betyg – förklara det för konsumenterna!

* Några fler exempel?

PB: Det finns många. Men vi kan ta nästa kategori som EU sätter betyg på, rullmotstånd. Även här briljerar vår testvinnare och får högsta möjliga betyg, 10 poäng. Lägsta rullmotståndet, alltså, vilket kan ge många sköna hundralappar i plånboken för bilägaren då bränsleförbrukningen sjunker. Men enligt EU-betyget får testvinnaren bara betyget "C" och det finns flera andra däck som får det bättre betyget "B" – trots att de enligt vår mätning rullar tyngre än testvinnaren.

* Hur är det med bullret, den tredje betygskategorin. Stämmer EU-betygen?

PB: Det kan du glömma! Den standardiserade asfalt som används för att mäta buller enligt EU:s direktiv motsvarar den som finns i Centraleuropa. I Sverige, Norge och Finland har vi en betydligt grövre asfalt, vilket ger ett helt annat buller – både i bilen och utanför. Siffran för dB säger ingenting för svenska vägar.

* Hur ska man då som konsument läsa EU-betygen?

PB: Bästa sättet är att inte läsa EU-märkningen alls! Strunta i klisterlappen. Prata med din vänliga däckhandlare, läs däcktesterna i biltidningarna, tänk efter vilken typ av vinterföre som är vanligast där du bor och kör. Gör ett medvetet, genomtänkt val av vinterdäck.

 

Det vinterdäcktest som vi publicerar i auto motor & sport nummer 22-2014 är utfört i norra Sverige. Svensk snö, svensk is, svenskt klimat.

 

* Finns det några andra risker med EU-märkningen, enligt dig?

PB: Risken är uppenbar att ett lågt inköpspris blir helt avgörande när bilägarna går ut på nätet och ska välja vinterdäck. Alla våra tester visar att de bästa däcken kostar lite mer, men presterar väldigt mycket bättre. Det finns en grupp på fem–sex riktigt duktiga tillverkare av vinterdäck som alltid presterar bra, vi brukar kalla dem för "premiumdäck". Något av dessa premiumdäck är som regel ett bra och tryggt val. De brukar också ligga i framkant när det gäller kombinationen av säkra egenskaper, lågt rullmotstånd och lång livslängd. Ett lättrullat däck ger lägre bränsleförbrukning och i kombination med längre livslängd ger det en bra totalekonomi. Glöm det där med "billiga däck", de kan istället bli en riktig flopp – både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Satsa på kvalitet.

* Du låter inte speciellt positiv till EU-märkningen av däck, finns det verkligen inte något bra med betyg på däcken?

PB: Absolut! Tanken var god från början, även om de här idéerna till betyg ursprungligen kom från däcktillverkare som var rädda för priskonkurrens från Asien och ville lyfta fram sina egna, överlägsna egenskaper. Problemet är snarare att man inte kan förenkla däckegenskaper till två eller tre betyg. Bra däck definieras av kanske 15–30 olika delbetyg. I vårt fall har vi 19 betyg som viktas med olika maxpoäng där bästa däcket får full pott. Jag vet att jag pratar i egen sak, men bästa vägledningen till bra och trygga vinterdäck får du genom att läsa ett eller flera däcktest i biltidningar.

* Något du vill säga avslutningsvis?

PB: Jag önskar att alla mina läsare kunde följa med på ett däcktest. När man kör på olika underlag och gör de testmoment som behövs framstår bra däck på ett väldigt tydligt sätt. Precis som dåliga däck verkligen upplevs som usla. Man behöver inte vara däckexpert för att uppleva skillnaden. Och det är de goda egenskaperna man vill ha på sin egen bil. Köp bra däck, det ångrar du aldrig!

 

Missa inte denna läsning:

Vinterdäck: Dubbdäck eller friktionsdäck? Välj rätt med vårt däcktest

 

 

Att testa vinterdäck är egentligen inte svårt. Och samtidigt väldigt, väldigt svårt! Ett bra däck känns direkt i "rumpan" och dåliga däck vill man bara kasta i soptunnan, de är så usla att de knappt går att köra. Bland de riktigt bra däcktillverkarna brukar det ofta vara väldigt jämnt, de håller en hög nivå hela tiden. Välj någon av dessa.

Det är tre områden som EU:s betyg berör: rullmotstånd, våtgrepp och buller. Dessa egenskaper är till viss del motstridiga, vilket gör det svårt att få bästa betyg i alla tre kategorier. Men ett däcks egenskaper kan inte förenklas till endast tre områden. När auto motor & sport testar vinterdäck använder vi 19 olika delbetyg för att få fram vilket däck som är bäst.

Jag tycker att EU:s betyg på däcken är bra konsumentvägledning.
18
150
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.