Nya uppgifter: Porsche kastar ut sugmotorerna i 911

Vill du ha en Porsche 911 Carrera med klassisk sugmotor gäller det att snabba på. Enligt nya uppgifter kommer nya turbomotorer med både mer effekt och lägre förbrukning.

Nya uppgifter: Porsche kastar ut sugmotorerna i 911
GTS kan bli en av de sista 911-versionerna med sugmotor – i samband med det kommande ansiktslyftet får Porsches mest klassiska modell nya turbomotorer, enilgt uppgifter till Car Magazine.

Allt fler biltillverkare väljer att gå över till turbomotorer. Downsizingtrenden gör att den uppgivna förbrukningen sänks, men som vi har kunnat visa i artikelserien Bränslebluffen stämmer siffrorna inte alltid överens med verkligheten.

Även om Porsche var tidigt ute med turbomotor i 911 har överladdningen ännu inte slagit igenom i instegsmodellerna Carrera och Carrera S – förrän nu. Enligt uppgifter till brittiska Car Magazine testar Porsche just nu en ansiktslyft version av 911, och där byts sugmotorerna ut mot turbomotorer.

Porsche 911 Carrera har idag en boxersexa på 3,4 liter, men den ska ersättas med en 2,9-litersmotor med turbo. Effekten ska hamna på omkring 400 hästkrafter och vridmomentet på 550 Nm – betydligt mer än dagens Carrera, samtidigt som den officiella förbrukningssiffran kan sänkas.

Ett steg upp i modellprogrammet finns 911 Carrera S, som behåller 3,8-litersmotorn, men som också överladdas med turbo. Här hamnar effekten på 530 hästkrafter och vridmomentet på 700 Nm.

GT3-modellen ska behålla sin sugmotor under överskådlig framtid, enligt Car Magazine, men inom kort blir det alltså betydligt fler turbomotorer i 911-programmet.

Läs också: Porsche visar nya 911 Carrera GTS med 430 hk
Spionbilder: Nya Porsche 911 bjuder på oväntad nyhet
Spionbilder: Porsche 911 facelift tar efter Macan

Jag tycker det är helt rätt av Porsche att satsa på turbomotorer.
226
193
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.