Titta mamma – inga händer i Audi RS 7!

Autonoma bilar behöver inte innebära att man puttrar fram i mittfilen, exakt på hastighetsgränsen. Audi visade upp sin självkörande RS 7 Concept på DTM-finalen i Hockenheim och då var det fullt racetempo runt banan – med tom förarstol. Konceptbilen använder en ny typ av noggranna GPS-signaler och 3D-kameror som filmar banan och gör små, centimeterstora justeringar.
Annons

Bilindustrin är lite kluven inför självkörande, autonoma bilar. Några beräkningar som gjorts visar att autonoma bilar i en allmän bilpool skulle ersätta all taxikörning och göra behovet av bilar mycket mindre. Dagens bilar står parkerade för det mesta och används som regel under en mycket begränsad del av dygnet. En autonom bil kan köra fram till dig när den behövs och sedan själv åka iväg på nästa uppdrag.

Genomförs de autonoma bilarna på bred front innebär det alltså att det behövs betydligt färre bilar, vilket inte riktigt passar in i bilindustrins nuvarande affärsidé med ständig tillväxt. Men Audi vill ändå visa att man ligger i framkant och visade i helgen upp sin självkörande RS 7 Concept i samband med DTM-finalen på Hockenheim. Den autonoma Audi RS 7 kördes på gränsen till det fysiskt möjliga i det vackra solskenet och klarade ett varv på drygt två minuter.

”Dagens topprestation med Audi RS 7 visar vilken kompetens det finns hos vårt utvecklingsteam när det gäller autonom körning inom Audi,” säger professor Ulrich Hackenberg som är utvecklingschef hos Audi AG. ”Speciellt när det gäller precision och prestanda är erfarenheten av stort värde för vår fortsatta utveckling”.

För att orientera den autonoma Audi RS 7 runt banan används speciellt anpassade GPS-signaler. GPS-informationen överförs till bilen via en trådlös WiFi-standard för bilar. Parallellt filmas banan med 3D-kameror i bilen och ett dataprogram jämför kamerans bildinformation mot data som lagrats i bilen.

I det fortsatta utvecklingsarbetet med autonoma system använder sig Audis ingenjörer av partners som Electronics Research Laboratory (ERL) och Stanford University samt experter från VW Groups gemensamma utvecklingsavdelning.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen