Diesel regerar – men många kan tänka sig en laddhybrid som tjänstebil

Det är fortfarande dieselbilar som är vanligast bland Sveriges tjänstebilister. Men många drömmer om en laddhybrid – eller en helt eldriven tjänstebil. "Det är en ekonomisk fråga, och det är företagen som får betala", säger Ronny Svensson på Ynnor.
Annons

Trots att många nya bilar säljs med både etanol- och gasdrift är det fortfarande diesel som gäller hos de svenska tjänstebilisterna. Dieselbilarna dominerar fullständigt – hela 74 procent av tjänstebilisterna tankar diesel, visar en granskning bland besökarna på automotorsport.se, och som är gjord av Tjänstebilsinfo.se.

Bensinbilarna kommer långt efter på andra plats med 18 procent. Bara två procent kör en laddhybrid, och det är lika många som kör en etanolbil. Som vi skrivit senare har den svenska försäljningen av etanolbilar havererat fullständigt.

Tre av fyra tjänstebilister kör alltså en dieselbil, men så behöver det inte nödvändigtvis vara i framtiden. 56 procent kan tänka sig att välja en dieselbil som nästa tjänstebil. 22 procent vill ha en laddhybrid, sex procent drömmer om en elbil och tre procent vill tanka gas.

”Det är en ekonomisk fråga. En stor laddhybrid för 1.000 kronor i månaden är helt enkelt mer bil för pengarna än en liten dieselbil för 2.000 kronor i månaden. Och det är företagen som får betala. Att finansiera en Volvo V60 eller Mitsubishi Outlander som laddhybrid kostar betydligt mer för företaget än en dieselbil”, säger Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor.

”Ur ekonomisk synvinkel är jag förvånad att inte fler än sex procent skulle vilja välja en elbil, den är nästan gratis som förmånsbil, men sladden är för kort och det kommer den vara de närmsta tio åren.”

Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat fullständigt
Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när svenska tjänstebilister får välja

Diesel regerar – men många kan tänka sig en laddhybrid som tjänstebil
Annons
Annons
Rulla till toppen