Första provkörningen: ”Nya Passat är ett expresslok”

Äntligen är det dags att provköra helt nya Volkswagen Passat. Testchefen beger sig till Sardinien för att känna på storsäljaren. Han är imponerad av den nya dieselmotorn med 240 hästar – men har också hittat en del att klaga på.
Annons

Första provkörningen:
Volkswagens viktigaste modell synas just nu i sömmarna på Sardinien av testchef Mikael Johnsson.

En ny generation Volkswagen Passat är alltid en stor nyhet och aldrig tidigare har det tekniska steget varit så stort som nu. Mikael Johnsson är på Sardinien för att provköra nykomlingen.

”Jag har kört en Sportscombi eftersom den blir intressantast för svenska bilköpare. Jag valde att köra den nya, bamsestarka dieselmotorn med 240 hästar och 500 Nm.”

• Hur känns den?

”Det här är Volkswagens starkaste fyrcylindriga dieselmotor någonsin och den får sjustegad DSG-låda och fyrhjulsdrift som standard. Den är riktigt rask, den går väldämpat och snabbt. Ett riktigt expresslok. Men det finns ju inget trevligt motorljud att lyssna på, man märker att det fortfarande är en dieselfyra.”

• Vad är det största steget framåt jämfört med dagens Passat? Får du några ”wow-känslor”?

”Nej, ingen wow-känsla direkt. Passat är snarare putsad och förbättrad på nästan allt. Lite rymligare, lite tystare, lite bättre finish. Men det är klart, om du beställer den digitala instrumenteringen gör det att hela bilen känns mycket modernare. Då känns de analoga instrumenten gamla.”

Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare
Läs också: 10 saker du inte visste om nya storsäljaren

Första provkörningen:
Volkswagen Passat har blivit lite bättre på det mesta nu när den lanseras i sin åttonde generation.

• Har du hittat något som Volkswagen inte lyckats med?

”Ja. Mittkonsolens plast är lite väl hård tycker jag. Volkswagen är duktiga på kvalitetskänsla men det ska väl vara en nivå kvar till Audi misstänker jag. Det adaptiva chassit är fint men det finns förbättringspotential över broskarvar. Sedan har Passat fortfarande problem med ljudnivån grov asfalt. Annars är den generellt sett inte bullrig.”

• Något annat du lagt märke till?

”Ja, jag har haft möjlighet att prova Trailer Assist-systemet som hjälper dig backa med släp. Man styr var släpet ska hamna med ett reglage men du måste själv berätta för bilen när du vill räta upp släpet. Trailer Assist är väldigt hjälpsamt och körde jag mycket med släp skulle jag inte tveka att betala några tusenlappar extra för systemet.”

Volkswagen Passat anländer till Sverige senare under hösten och du kan ta del av alla svenska priser och specifikationer här.

Läs också: Volkswagen Passat GTE – supersnål laddhybrid
Läs också: Här provsitter vi nya Volkswagen Passat

Foto: Robert Donnerbauer

Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:

Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:
Första provkörningen:

Visa alla bilder i galleriet

Årets duell: Passat mot Mondeo!

I nästa nummer av auto motor & sport kan du läsa en stor provkörningsduell mellan nya Volkswagen Passat och Ford Mondeo. Vi vet vilken du ska välja. Tidningen finns i butik den 30 oktober.

Första provkörningen:
Mikael Johnsson berömmer det smarta Trailer Assist-systemet men du får fortfarande göra en del av jobbet själv.
Första provkörningen:
Annons
Annons
Rulla till toppen