Nu blir Land Rover ett hot mot Volvo

Samtliga fabriker går för fullt för att hinna producera alla de modeller som beställts hos Jaguar och Land Rover. Mångmiljardbelopp satsas för att bygga ut kapaciteten i Storbritannien och i dagarna invigdes Land Rovers första fabrik i Kina. Nästa steg blir att etablera en fabrik även i Nordamerika och helt klart blir Land Rover en tuff konkurrent till Volvo.
Annons

För inte allt för många år sedan gick det knackigt för Jaguar och Land Rovers modeller var i akut behov av förnyelse. Men efter att Ford Motor Company sålt ut samtliga varumärken i gamla ”Premier Automotive Group” klev Tata Motors in som ny ägare till Jaguar och Land Rover i mars 2008.

Vad som egentligen sades på de första styrelsemötena 2008 vet vi inte. Men plötsligt verkade det som om all energi och kreativitet släpptes loss hos de brittiska ingenjörerna och företaget genomgick en total förvandling. Första succémodellen blev Range Rover Evoque som började byggas sommaren 2011. Ganska snabbt fick man kliva upp till max produktionstakt i Halewood-fabriken och köra treskift för att hinna med efterfrågan på Evoque och Freelander II (180.000 byggdes under 2013).

Evoque skulle ett år senare följas av den fjärde generationen Range Rover – den här gången i aluminium med en viktbesparing på 400 kilo. Året därpå, 2013, följdes de nya storsäljarna av Range Rover Sport. Även med dessa modeller översteg efterfrågan kapacitetstaket och när Solihull-fabriken blev ombyggd för produktion av mellanklassmodellen Jaguar XE byggde man också till möjligheten att även producera Range Rover Sport i samma fabrik.

Men framgångarna verkar inte ha någon ände för Jaguar och Range Rover. Suvmarknaden exploderar i Kina och det har givetvis varit en stor hjälp för Volvo som haft en fantastisk försäljningsökning de två senaste åren. Volvos första fabrik etablerades i Chengdu förra året och nu startar man också produktion i den andra fabriken, i Daqing, med gamla XC90 som får ett förlängt liv i Kina med nya namnet ”XC Classic”.

Land Rover vill precis som Volvo bli ett premiumalternativ till de tre tyska varumärkena som redan vuxit sig starka i Kina: Audi, BMW och Mercedes. Det första naturliga steget är att etablera en egen fabrik, dels för att undvika importskatten på 15 procent men också för att kineserna gillar ”lokalproducerat”. Det steget har Land Rover nu tagit då man i dagarna invigde sin fabrik i Changshu, cirka elva mil nordväst om Shanghai.

Land Rovers fabrik i Changshu har en årlig kapacitet på 130.000 bilar och man inleder med att bygga Range Rover Evoque. Senare ska man även bygga nya Land Rover Discovery Sport i Changshu. Tredje modellen för Changshu blir en Jaguar, men vilken är inte känt ännu. Changshu blir den första ”riktiga” bilfabriken utanför Storbritannien för Jaguar Land Rover, JLR.

Hittills har alla modeller Land Rover sålt i Kina importerats men trots kapacitetstillskottet i Changshu tror inte Land Rover att produktionen i Storbritannien sjunker. Förhoppningen är istället att efterfrågan fortsätter att öka i Kina. Under första halvåret 2014 sålde Jaguar Land Rover 62.500 bilar i Kina, nästan en fjärdedel av den totala försäljningen globalt. Försäljningsmålet på 120.000 bilar för helåret 2014 verkar därför inte så omöjligt att uppnå och Kina är redan JLR:s största marknad, större än USA.

Den senaste tiden har det surrat av rykten om att Jaguar Land Rover är i full gång med att prospektera ännu en ny fabrik, placerad någonstans i USA. Eftersom den nordamerikanska marknaden är den näst största vore det naturligt med en etablering i USA – eller möjligtvis i Mexiko. Land Rover har hittills valt att inte kommentera ryktena.

Med en årlig försäljning som närmar sig 450.000 bilar har Jaguar Land Rover passerat Volvo Cars och kan nu på allvar utmana även i Kina. Räcker tillväxten för både Volvo och JLR, eller blir det Land Rover som knaprar i sig en del av den svenska marknadsandelen i Kina?

Nu blir Land Rover ett hot mot Volvo
Under första halvåret 2014 sålde Jaguar Land Rover 62.500 bilar i Kina, nästan en fjärdedel av den totala försäljningen globalt. Den försäljningen lär öka rejält när man nu kan producera bilar lokalt i Kina och därvid undvika importtullen på cirka 15 procent. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen